NEDSATT HASTIGHET VED VEIARBEID? Samferdselsministeren ber Vegdirektoratet følge opp retningslinjene for bruken av nedsatt hastighet ved veiarbeid. Ifølge retningslinjene til Statens vegvesen skal nedsatt hastighet på en strekning økes og fjernes i perioder der det er forsvarlig at trafikken går som normalt. Foto: NTB scanpix
NEDSATT HASTIGHET VED VEIARBEID? Samferdselsministeren ber Vegdirektoratet følge opp retningslinjene for bruken av nedsatt hastighet ved veiarbeid. Ifølge retningslinjene til Statens vegvesen skal nedsatt hastighet på en strekning økes og fjernes i perioder der det er forsvarlig at trafikken går som normalt. Foto: NTB scanpixVis mer

Fartsgrenser og veiarbeid

- Midlertidige fartsgrenser bør kun brukes når det er nødvendig

Samferdselsministeren ber Vegdirektoratet se på bruken av nedsatte fartsgrenser ved veiarbeid.

- Ved veiarbeid vil det i stor grad være lavere fartsgrenser for å ivareta tryggheten på veien. Når veiarbeidet er avsluttet for dagen eller uka, skal det derimot være mulig å kjøre i opprinnelig fartsgrense. Nå ber vi Statens vegvesen se på egne retningslinjer slik at midlertidige fartsgrenser bare blir brukt når det er nødvendig, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Jon Georg Dale (FrP), Samferdselsminister. Foto: Samferdselsdepartementet
Jon Georg Dale (FrP), Samferdselsminister. Foto: Samferdselsdepartementet Vis mer

Ved veiarbeid blir fartsgrensene ofte satt ned for å ivareta sikkerheten til bilistene - og sikkerheten til de som jobber med veiarbeidet.

- Kan skape farlige situasjoner

Samferdselsdepartementet understreker at rett bruk av midlertidige fartsgrenser er viktig for å sikre best mulig framkommelighet og for å opprettholde respekt for de skiltede fartsgrensene.

Men ifølge retningslinjene til Statens vegvesen skal nedsatt hastighet på en strekning økes og fjernes i perioder der det er forsvarlig at trafikken går som normalt.

- Dersom det ikke er grunnlag for å sette ned fartsgrensa, fordi arbeidet er avsluttet og ingen maskiner er til hinder for vanlig trafikk, skal den ikke settes ned. Det fører til utålmodige bilister som i verste fall blir frustrerte og kan skape farlige situasjoner. Det må vi forhindre, sier Dale.

I et brev til Vegdirektoratet ber derfor samferdselsministeren om at direktoratet ser på retningslinjene og at skilting av nedsatt fartsgrense blir praktisert i samsvar med intensjonen.

Slik vil man ivareta både framkommeligheten og tryggheten. Ministeren ber også om at avvik fra praksis blir loggført og rapportert til departementet.

- Vil gå gjennom praksis

Guro Ranes, trafikksikkerhetsdirektør i Statens vegvesen, sier til Dinside at de har mottatt oppdraget fra Samferdselsdepartementet.

- Vi vil nå gå gjennom våre retningslinjer og praksis for å bedre sikre at regelverk og intensjon med arbeidsvarsling ivaretas. Dette omfatter også behovet for å følge opp og kontrollere entreprenørene som har ansvar for nedskilting av fartsgrense ved vegarbeidsområder, sier Ranes.

- Vi er kjent med at det i noen tilfeller er nedsatt fartsgrense over lengre tid og lengre strekning enn planlagt og nødvendig. Dette er ikke en ønsket situasjon. Samtidig er det viktig å være klar over at det kan være gode grunner for at farten er satt ned i vegarbeidsområder, selv om det ikke er vegarbeidere til stede.

Hun understreker at det kan være andre forhold som gjør at farten må settes ned for å ivareta trafikksikkerheten, slik som for eksempel redusert sikt, ujevn vei, manglende rekkverk og maskiner og utstyr som kan være lagret ved veien.

Trygg Trafikk: - Støtter forslaget

Ann-Katrin Årøen, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk. Foto: Trygg Trafikk
Ann-Katrin Årøen, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk. Foto: Trygg Trafikk Vis mer

- Trygg Trafikk støtter ministerens ønske om å sette fartsgrensene tilbake til opprinnelig nivå når folk avslutter for dagen. Dersom det står skilt med unødvendig lav fartsgrense etter arbeidstid kan det fort gjøre at folk mister respekten for fartsgrenser. Det vil i så fall være et sikkerhetsproblem, uttaler Ann-Katrin Årøen, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk til Dinside.

Men hun understreker at det er tilfeller da fartsgrensene må holdes lavere også utenfor tiden da det arbeides på strekningen, dersom veiarbeidene forringer sikkerheten på veien:

- Unntaket er når arbeidet på veien gjør at veien i en periode har f.eks. manglende rekkverk, innsnevring, dårlig veikant, manglende belysning. Da bør fartsgrensen ikke tilbake til ordinært nivå før jobben er helt ferdigstilt og veien har god standard, sier hun.

NAF: - Respekten for fartsgrensene er viktig

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Foto: NAF
Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Foto: NAF Vis mer

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, sier til Dinside at å regulere fartsgrensene ved veiarbeid på en god måte, er en god idé.

- Respekten for fartsgrensen er det viktige her, og det oppnår man ved å regulere grensene på en smart måte der det er mulig. Med respekt for grensene som er satt, vil også sikkerheten til de som jobber der bli bedre når arbeid pågår, sier han.

Men han understreker at det ikke er sikkert det ved alle veiarbeider er like lett å gjøre dette, fordi det er innsnevret vei eller lagd svingete omkjøringsveier.

- Men regulering der det er mulig er som sagt bra, sier Sødal.