MGTF erstatter MGF

Britiske MGF har vært på markedet siden 1995 og blir nå avløst av en vakker etterfølger - MGTF.

MGTF erstatter MGF
[Ugjyldig objekt (NAV)]

MGF har ikke solgt spesielt godt i Norge de to siste årene, i hvert fall ikke hvis vi sammenligner med hovedkonkurrenten Toyota MR2. Vi tror en av årsakene bak den sviktende populariteten er MGFs utseende. MGF, med sine store ovale frontlykter og runde former, ser nemlig etter vårt syn litt for snill ut. En roadster skal liksom være litt hissig og maskulin, slik for eksempel MR2 og BMW Z3 er.

Sportslig utseende

Derfor ble vi positivt overrasket da vi så bildene av MGTF. Desigmessig er bilen etter vårt syn et stort fremskritt. Bilen har et sportslig uttrykk og ser i motsetning til MGF ut som om den er laget for fart. Frontlyktene, som inneholder både nær-, fjern- og blinklys, er tidsriktig mandelformede og grillen har fått en bred horisontal rille. Profilene som løper mellom for- og bakhjulene har blitt mer markert, i likhet med det tøffe luftinntaket.

Nytt fjæringsoppsett

Ifølge MG er det ikke bare utvendig at bilen har gjennomgått en kraftig ansiktsløfting. MGTF har blant annet også fått et helt nytt fjæringsoppsett og et nytt interiør.

Fire motorer

MGTF erstatter MGF

Dagens MGF er i Norge kun tilgjenglig med én motor, en 120-hesters 1,8-liter. I det store utland er bilen også tilgjengelig med en 115-hesters 1,6 liter og en 160-hesters versjon av 1,8 literen.

Disse tre motorene vil også bli å finne i MGTF, men i tillegg kommer en ny versjon av 1,8-literen. Denne yter 135 hestekrefter, og er en spennende motor for denne bilen. For mens 160-hesteren blir for dyr, blir 120-hesteren etter vårt syn litt for lat. 135 hestekrefter vil nok derfor være et fint kompromiss. Og for ordens skyld, samtlige er av den midtmonterte typen.

Til Norge i april/mai

MGTF vil bli vist for offentligheten på den store bilutstillingen i Brüssel den 15. januar og er planlagt lansert allerede i februar. Den norske MG-importøren regner med at MGTF vil bli å finne i norske bilforretninger i månedsskiftet april/mai, da roadster-sesongen innledes for fullt.

Og prisen? Vel, MG-importøren har ennå ikke fått tid til å regne ut hva MGTF vil koste her i landet. Men veldig mye dyrere enn dagens MGF skal bilen visstnok ikke bli. MGF med 120-hesters 1,8-liter koster i dag 299.900 kroner.

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere MG-nyheter
  • Her finner du våre MG-tester