Det kan bli endringer i transmisjon og interiør, men ikke i MGF's eksteriør i følge britiske kilder. <A HREF="http://www.dinside.no/dh_bilde/3939.jpg">Klikk her for større bilde</A>
Det kan bli endringer i transmisjon og interiør, men ikke i MGF's eksteriør i følge britiske kilder. Klikk her for større bildeVis mer

MGF i seks trinn

Lille søte og tøffe MGF har blitt en vel så stor suksess som Rover-fabrikken kunne ønske og drømme om. Men entusiastene ser ut til å etterlyse nye løsninger på sportsbilen.

Spørsmålet er om det er en ønskedrøm eller en virkelighet. Britiske "Car" har i allefall fremsatt et rykte fra MGF-forhandlere i Storbritannia, som tyder på at MGF kan stå foran en teknisk oppgradering.

I første rekke dreier det seg om en seks-trinns halv-automatisk gearkasse som skal kunne opereres fra rattet - omtrent som på en Porsche. Med den nye automatgearkassen skal akselerasjonstiden fra 0 - 100 km/t reduseres med omlag et sekund. I tillegg nevner ryktene at 1,8-literen - som er en standard Rover K-seriemotor - skal utstyres med en kompressor, og at designerne jobber med en ansiktsløfting på bilens interiør. Endringene skal - fortsatt i følge ryktene - gjennomføres mot slutten av neste år.

For MGF-importør BMW Norge A/S er opplysningene fullstendig ukjente, men de påpeker også at de ikke står "først på listen" når opplysninger om oppgraderinger av Rover-produkter blir gjort kjent.

Ubekreftede opplysninger

Interiøret i den mulig nye MGF'en skal oppgraderes. Bildet er hentet fra dagens modell. Klikk her for større bilde Vis mer


Opplysningene virker interessante, men DinSide skal ikke nøre oppunder ilden. En seks-trinns rattoperert automatkasse i MGF kunne være skikkelig moro, men et slikt system koster det betydelige ressurser å utvikle og tilpasse. Vi er snarere sterkt i tvil om Rover har lyst til å bruke enorme summer på et slikt prosjekt.

Hva kompressoren angår, er vi også i tvil. Motorrommet i MGF'en er svært trangt, og det blir skikkelig varmt der bak. En kompressor vil bare gjøre vondt verre, og en skikkelig roadster-entusiast vil nok hevde at MGF'en har mer en nok motorkraft som det er.

At interiøret får en oppgradering, virker derimot mer sannsynlig. Det er bilens interiør som får den til å virke som en "kit-car" - Rover-fabrikken kunne rett og slett starte med å skru interiøret bedre sammen, og sørge for at det ikke ser helt hjemmesnekret ut. Det hadde vært en god start!

Les vår prøvekjøring av MGF!