Mégane: Nå som stasjonsvogn

Nå kommer Mégane også som stasjonsvogn. Dette blir den sjette karosserivarianten -- og også den største, i Mégane-rekken. Den vil også få det nye utseendet som snart alle i Mégane-familien skal fornyes med.

Stasjonsvognen presenteres på motormessen i Amsterdam i disse dager. Nøyaktig tidspunkt for lansering i Norge er ikke klart ennå, men importøren antyder at den vil komme tidligst i august eller september 1999.

Størst på last

Fra før av produseres Mégane som sedan, coupe, combi, cabriolet og fleksibil (Mégane Scenic), så stasjonsvognen blir altså den sjette varianten. Den blir bygget på det lengste chassiet i Mégane-familien, det samme som Mégane Classic, sedan-utgaven, er bygget på. I forhold til Classic, har Mégane stasjonsvogn fått omtrent ti centimeter ekstra lengde bak, slik at den har fått en total lengde på 4,41 meter. Den har – med bakseteryggen nedfelt -- et 1,68 meter langt lasterom med et maksimalt lastevolum på 1,600 liter, det største av alle i Mégane-familien.

Nytt Mégane-utseende

Mégane Stasjonsvogn har fått en del nye trekk, som også skal fornye resten av familien. Dette innebærer en ny og større grill, mandelformede frontlykter, nye støtfangere som blir lakkert i bilens originalfarge -- og integrerte ekstralykter i støtfangeren foran.

Drivverk

Slik som stasjonsvognen presenteres i Amsterdam, blir den tilgjengelig med flere motoralternativer; tre bensindrevne og to som går på diesel. Bensinmotorene er en 1,4-liter med 75 hester, en 1,4-liter 16V med 95 hester, og en 1,6-liter 16V med 110 hester. Dieselmotorene er to 1,9-litere; en med 65 hester og en med 100 hester. Hvilke av disse motorene som blir importert til det norske markedet, er ikke fastsatt ennå. Per i dag blir Mégane solgt kun med bensinmotorer i Norge.