Ukens veteran: Peugeot 205 GTI 1.9

Mesterverket som snudde Peugeot

Av og til blir vi vitne til en bil som er så briljant, at den fullstendig snur om på lykken for et selskap. Dette er én av dem.

RACERBIL: Velkommen inn til en liten smak av Gruppe-B rally fra 90-tallet! Foto: Lord Arnstein Landsem.
RACERBIL: Velkommen inn til en liten smak av Gruppe-B rally fra 90-tallet! Foto: Lord Arnstein Landsem. Vis mer

Peugeot var den konservative i det franske trekløveret. Citroën var selvsagt de mest dristige, men selv Renault var sett på som mer vågal enn Peugeot på tidlig 80-tall.

Riktignok laget Peugeot det som kanskje er tidenes mest seiglivede biler, nemlig 504 og 505, men de var ikke akkurat så spenstige og morsomme, og ga merket et litt traust image.

Mesterverket som snudde Peugeot

Alt det kom til å forandre seg den 24. februar 1983, da konsernet viste fram sin nye småbil, 205. Bilen kom med ulike motorer og i ulike varianter, og den mest berømte av disse er selvsagt 205 GTI, som dukket opp som 1984-modell. Dette innledet et av de absolutte høydepunktene i hele bilhistorien, nemlig 80-tallets GTI-krig.

VW Golf GTI var først ute, og hadde lenge markedet for seg selv, men utover 80-tallet ramlet de inn som perler på en snor. Til å begynne med hadde 205 GTI en 1,6-liter på 105 hk. Dette var spreke saker, og kombinert med absolutt magiske kjøreegenskaper ble bilen en favoritt blant både biljournalister og unge kjøpere som ville herje med bil.

STØRST: For mange er den første 1,6-literen mer attraktiv grunnet sin mer turtallsvillige natur. Foto: Lord Arnstein Landsem
STØRST: For mange er den første 1,6-literen mer attraktiv grunnet sin mer turtallsvillige natur. Foto: Lord Arnstein Landsem Vis mer
DENNE DU SKAL HA: Det finnes mange 1.6 liters biler der ute, men det er 1.9 literen du «skal ha». Lykke til! Foto: Lord Arnstein Landsem
DENNE DU SKAL HA: Det finnes mange 1.6 liters biler der ute, men det er 1.9 literen du «skal ha». Lykke til! Foto: Lord Arnstein Landsem Vis mer

Men på toppen av næringskjeden sto 1,9-literen med sine 130 hk, med lengre slaglengde, oljekjøler og diverse forskjeller i innsprøytningen. Den dukket opp i 1986, og året etter fikk den vanlige 1,6-literen 117 hk med toppen og ventilene til 1,9-literen.

Salget av 205 GTI var formidabelt, og man vurderte en stund å ta inn bilen til USA, selv om Peugeot der borte skulle være et status-merke. På tidlig 90-tall gikk GTI-feberen over av seg selv, takket være skyhøye forsikringssummer.

Og i 1992 gikk 1,6 GTI ut av produksjon, mens 1,9-literen med 122 hk fortsatte et par år til. Vanlig 205 fortsatte imidlertid helt til 1999, og da hadde i alt 5.278.050 biler blitt solgt. Det er formidable salgstall!

SJELDEN: Bilens fantastiske kjøreegenskaper 
inviterte til grisekjøring, 
og derfor er de fleste blitt til spiker. Foto: Lord Arnstein Landsem
SJELDEN: Bilens fantastiske kjøreegenskaper inviterte til grisekjøring, og derfor er de fleste blitt til spiker. Foto: Lord Arnstein Landsem Vis mer

Gruppe B

205 GTI var 80-tallets vinner på GTI-fronten, og kom i en del morsomme varianter, gjerne for ulike markeder, som f.eks. Gentry, Griffe og IFM. Det kom også en 205 Rallye, som skulle være et rimelig alternativ til vanlig 205 GTI.

80-tallet var også glansdagene til Rally-VM, takket være de ekstreme Gruppe-B bilene. Her ville også Peugeot delta, og produserte derfor 200 eksemplarer av 205 Turbo 16 til gatebruk, for å kunne delta med en rallyversjon i Gruppe-B-sirkuset.

Bortsett fra utseendet, hadde 205 Turbo 16 veldig lite til felles med 205 GTI, noe som ble tydelig når man studerte motoren som var plassert på tvers midt i bilen, og firehjulstrekksystemet. Disse bilene ble bygget av Heuliez og hadde 200 hk.

Helt konge!

Ute i rallyløypene hadde Audi regjert med sin Quattro, men fikk grisebank av Peugeot da de dukket opp med sin 205. Franskmennene vant 16 VM-rally fra 1984 til 1986 (det siste året for Gruppe B), og innkasserte konstruktørmesterskapet i 1985 og 1986. Men aller viktigst var det at Timo Salonen ble verdensmester i rally i 1985 og at Juha Kankkunen ble verdensmester i rally i 1986. Begge bak rattet på en Peugeot 205 Turbo 16.

Således kan man med full rett hevde at den beste Gruppe B-maskinen, av dem alle, var Peugeots 205. For 1985 og 1986 var toppårene for de råeste rallymaskiner som er skapt. Audis Quattro var først, men ble fullstendig pulverisert av Peugeot.

Ford RS 200 fikk ikke til noe som helst, ei heller MG Metro 6R4. Lancia pøste på med effekt i sin Delta S4, men sannheten er at den bare vant fem VM-rally totalt, disse to sesongene. Det gjør Peugeot 205 til King of the Hill over de ypperste og mest brutale rallymaskiner verden noensinne har sett.

SPORTSINTERIØR: Setene er sportslige og innbydende, og i en slik sort/rød kombinasjon blir interiøret særdeles innbydende. Foto: Lord Arnstein Landsem
BAKSETENE: Passasjerene skulle har det sportslige de og. Foto: Lord Arnstein Landsem
LUFTDYSERE: Alt analogt på 90-tallet. Foto: Lord Arnstein Landsem
KLASSISK OPSKRIFT: Liten og lett med sprek motor. Foto: Lord Arnstein Landsem
EKSENTRISK: Fanskmennene skal gjør ting litt annerledes. Legg merke til plassering av elektriske vindusknappene. Foto: Lord Arnstein Landsem
RETRO MODERNE: Fra den tiden man måtte fortsatt følge med på instrumentene. Foto: Lord Arnstein Landsem
NYDELIG: 205 GTI er perfekt fra alle vinkler. Det er ikke så rart at dette 
regnes som den 
peneste GTI-bil 
i historien. Foto: Lord Arnstein Landsem
NYDELIG: 205 GTI er perfekt fra alle vinkler. Det er ikke så rart at dette regnes som den peneste GTI-bil i historien. Foto: Lord Arnstein Landsem Vis mer

To eiere på 35 år

I dag er Peugeot 205 GTI en sjelden bil. De fleste har forlatt dette livet, etter en brutal og fartsfylt tilværelse i hendene på alt fra testosteron-sprengte 18-åringer til hardkokte kriminelle. For bilens fantastiske kjøreegenskaper inviterte til grisekjøring, og derfor er de fleste blitt til spiker.

Les også: AMG A35 mot Golf R: Vi har testet råtassene som gir deg både moro og praktisk bruk for penga.

Riktignok finnes det noen fortsatt, ofte i en svært sliten tilstand. Men så finnes det de virkelige godbitene. De som dukker opp hvert tiende år.

Tekniske data

MODELL: Peugeot 205 GTI 1.9
Årsmodell:1987 - 1993
Motor:R4 bensin
Girkasse:Man. 5
Slagvolum:1905 ccm
Effekt-o/min:130 hk/6000
Moment-o/min:161 Nm/4750
0-100 km/t:7,8 sek
Toppfart:206 km/t
Forbruk (blandet):0,64 l/mil
CO2-utslipp:-
Tankvolum:50 l
L/B/H:371/157/135 cm
Akselavstand:242 cm
Drevne hjul:Foran
Standard dekk:185/55VR15
Bagasjerom:216 l
Egenvekt:880 kg

Denne saken har tidligere stått på trykk i magasinet Autofil (2013/13).