Mercedes Vision SLR:Råsterk stilstudie

Så ble den da endelig vist i all sin prakt, Mercedes SLR-studie. Og jeg lover deg, julenissen, dersom Mercedes setter denne bilen i produksjon skal jeg være snill de neste 5 årene!

For maken; man kan si hva man vil om de amerkianske retro- og nostalgidesignene. SLR overgår dem alle med god margin. Dette er virkelig en en lekkerbisken som viser Mercedes sin arv med dagens formspråk. Dynamikk og historikk i skjønn forening.

At bilen er “noe sprekere” enn de fleste andre biler er det ingen tvil om, det er bare å ta et kjapt blikk på bilen. Men Mercedes overgår seg selv. I SLR-konseptet bruker de en 5,5-liters V8-motor med kompressor, og jager ut 557 hk. Dreiemomentet virker aldeles sinnsvakt, hele 720 Nm er tilgjengelig.


Og om ikke utseendet er nok til å skremme svigermor, burde hun ta plass i bilen for å oppleve en akselerasjon fra 0 – 100 km/t på 4,2 sekunder, eller kanskje 0 – 200 km/t på 11,3? Eller (men selvfølgelig ikke i Norge), en toppfart på fullstendig politisk ukorrekte 320 km/t!

Andre høydepunkt;


* Setene er støpt i karbonfiber
* Karosseriet består av en blanding av aluminium og kunstfiber
* Bremsesystemet er et elektro-/hydraulisk system med sensorer som blant annet vurderer kjøremønster og – forhold for optimal bremseeffekt.
* Bremsesystemet er vesentlig raskere enn på vanlige hydrauliske systemer, og sørger blant annet for å gi ekstra bremseefekt dersom systemet oppdager fading som følge av overopphetede bremseskiver.
* Bremseskivene er laget av fiberforsterket keramikk - som er 67 prosent lettere enn konvensjonelle bremseskiver, og som dessuten tåler temperaturer opp mot 1600 grader Celcius
* Bilen er utstyrt med COMAND (Cockpit Management and Data System) - et system som blant annet har satelittnavigering
* Hjuloppheng og styrestag er laget av aluminium
* Dekkene er imponerende; Bridgestone 245/35R19 foran og 285/30R20 dekk bak!
* SLR har gassutladningslamper
* Gassutladningslampene "svinger med" styringen inntil 5 grader hver vei, slik at man får mer lys i den retningne man svinger
* SLR har sekvensiell gearkasse

Vi kommer tilbake med flere detaljer senere i løpet av natten.