I år hadde vi også en ekstra kategori da Årets Bil skulle kåret - «Årets Barskeste Bil» - en kategori som bare måtte komme fordi 2018 var et svært spesielt år.
For første gang (med unntak av LM 002) lanserte Lamborghini en SUV, og ikke en hvilken som helst. Dette er verdens raskeste.

Vi har testet verdens eneste super-SUV
Mercedes kom også med politisk ukorrekte G-klasse, her representert med verstingen AMG G63. I tillegg har Audi har også en barsking i Q8.
Dette er biler som automatisk blir luket bort i den tradisjonelle kåringen. De er dyre og tørste, men fortjener også å skinne.
Mer enn et framkomstmiddel
Bil er ikke bare et framkomstmiddel. Det forteller salgstallene:
- 81 Solgte G-klasser siden lansering, er nær en dobling av salget de ti siste åra. 60 prosent er AMG G63 og halvparten er personbil-registrerte. G63 med fem seter koster fra 2,5 millioner kroner.
- 20 nordmenn står allerede på venteliste for Urus. Vår testbil kostet 3,8 millioner ...
Elbil-SUV-en Jaguar I-Pace vant for øvrig Årets Bil 2019 suverent.

Test: G-klassen er seg selv lik - bare mye bedre
Derfor vant AMG G63
Seks av åtte jurystemmer gikk i Mercedesens favør. Det var totalpakka av galskap som ga en knepen seier for bilen.
Geländewagen er en legende og et ikon som har hatt sin reise fra militærkjøretøy og traktor til luksusbil med V12-motor.
Merkevaren er så sterk at man har bygget den nye i samme design og proporsjoner, men forbedret kjøreegenskaper og luksusfølelse betraktelig. 585 hestekrefter i kombinasjon med tung bil på mykt offroad-understell, får smilet fram i alle som prøver SUV-en.

Stolt vinner
Det var feststemning hos Bertel O. Steen da vi formidlet avgjørelsen om vinneren.
- Jeg synes dette er fantastisk moro, sier Kjetil Myhre, direktør for Mercedes-Benz Personbil.

Er den verdt ventetida?
- Det er gøy at en bil helt utenom det vanlige kan vinne. Dette er jo en legende i ny form, legger Myhre til.
Det er det som skaper entusiasmen rundt bilen også. Når man først valgte en sånn klasse, ble vi ikke overrasket:
Vi mener at dette er verdens barskeste bil. Nye Geländewagen kan både dra tømmer og kjøre på bane. Prisen viser at bil ikke bare er mobilitet, men også følelser og ingeniørkunst.

Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.