Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-BenzVis mer

Mercedes-SUV fornyes

Mercedes annonserer en ny generasjon av kompakt-SUVen GLK. Det er selvsagt en midtlivs-oppdatering vi snakker om.

Mercedes lanserte sin M-klasse i 1997 og innviet med den en ny æra i luksus-SUV-klassen. Den ble raskt etterfulgt av lignende modeller fra Lexus, BMW og Volvo.

LES OGSÅ:

Krympet luksus-SUV

Den raskt voksende etterspørselen etter premium-SUV-er åpenbarte også et behov for mer kompakte versjoner av de plasskrevende og tørste "baljene", og biler som BMW X3 og Land Rover Freelander dukket opp.

Her var pioneren Mercedes relativt sent ute, men kom da omsider på markedet med sin GLK sommeren 2008. Den konkurrerer hovedsaklig mot BMW X3, Audi Q5 og Range Rover Evoque.

Fire år etter kommer en oppgradert GLK på markedet, og informasjon og bilder er nå tilgjengelig. Noe revolusjonerende er det ikke snakk om; dette er en såkalt facelift; en midtlivsoppdatering med tilhørende restyling og revidert motorprogram.

Helt nye Mercedes SL offisiell

Kontroversiell design

Vi er blitt vant til GLK-designen etterhvert. Den karakteriseres ved et røft utseende med korte overheng og bratt stigende frontrute, den er "firkantet" i fremtoningen og linjeføringen preges av en mengde kanter og vinkler.

Grunnen til at den for mange er problematisk er etter vår mening at Mercedes i GLK har villet kombinere stilelementer fra Mercedes' personbiler og fra klassiske terrengbiler, noe som for den konservative kan gi et noe forvirrende inntrykk. Det er naturlig nok hovedsaklig den tradisjonelle Geländewagen (G-klasse) som er inspirasjonskilden fra sistnevnte kategori. Vi har da også selv kunnet konstatere at bilen er dugelig, også utenfor vei.

Når det gjelder nettopp G-klasse, skal for øvrig den også snart gjennomgå en foryngelseskur - i sitt 33. produksjonsår.

Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Forstørrer vi et av GLK-bildene, ser vi en G-klasse-modell som tydeligvis har fått en facelift, den også... Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz

Les her vår test av Mercedes GLK - den rimelige utgaven.

Forsiktig redesignet

Hva er så nytt med GLK "generasjon 1 1/2"? Jo, bilen har gjennomgått en lettere redesign,
med en front som skal gi mer "premium"-følelse. Støtfangerne er for øvrig nå ikke differensiert mellom Offroad- og vanlig versjon. Lyktene er utstyrt med nydesignede, LED-baserte kjørelys som standard. En ny samling lettmetallfelger er tilgjengelig - både 17- 19 - og 20-tommere. Også interiøret i bilen er oppgradert - se bildene.

Kromdekoren på karosseriet, som vises på bildene, er (heldigvis, sier vi for vår del), ekstrautstyr.

Renere diesel

Forstørrer vi et av GLK-bildene, ser vi en G-klasse-modell som tydeligvis har fått en facelift, den også... Foto: Mercedes-Benz
Forstørrer vi et av GLK-bildene, ser vi en G-klasse-modell som tydeligvis har fått en facelift, den også... Foto: Mercedes-Benz Vis mer

Når det gjelder motorer gir vi oversikten nedenfor. Det nye er BlueTec-motorene, som er av generasjon II, og som ruster Mercedes bedre for fremtidige og strengere krav til utslipp fra dieselmotorer. Det urea (urinstoff)-baserte tilsetningsstoffet AdBlue tilsettes ved hver service og er ikke noe brukeren behøver bekymre seg for, ifølge Mercedes. Dette angår BlueTec-versjonene av 220 CDI og 250 CDI.

Les også: Nå flytter Siri inn i Mercedes

På utstyrssiden kommer den oppgraderte GLK-modellen selvsagt med den lange rekken systemer for førerassistanse (tretthetsvarsler, vinglevarsler og aktiv motstyring, anti-kollisjonssystem, selektivt adaptive dempersystemer.) Dette er stort sett systemer vi alt kjenner fra S- og E-klasse.

Nytt for Mercedes er introduksjonen av det såkalte "fugleperspektivet", som kan vises på displayet takket være et kamerasystem. Basert i fronten, hekken og i speilhusene på hver side gir dette et 360-graders overblikk rundt bilen for å hjelpe ved manøvre.

Til Norge kommer den oppdaterte GLK i juli og prislistene blir klare om et par uker.

Mercedes GLK 2012
VersjonDrivstoffSlagvolumEffektDreiemoment0-100 km/tToppfartForbruk fraCO2 fra
GLK 200 CDIDiesel2.143 cc143 hk350 Nm v. 1.200-2.800 o/min10,8 sek190 km/t0,56 l/mil145 g/km
GLK 220 CDIDiesel2.143 cc170 hk400 Nm v. 1.400-2.800 o/min8,7 sek205 km/t0,56 l/mil145 g/km
GLK 220 CDI 4MaticDiesel2.143 cc170 hk400 Nm v. 1.400-2.800 o/min8,8 sek205 km/t0,61 l/mil159 g/km
GLK 220 BlueTec 4MaticDiesel2.143 cc170 hk400 Nm v. 1.400-2.800 o/min8,8 sek205 km/t0,61 l/mil159 g/km
GLK 250 BlueTec 4MaticDiesel2.143 cc204 hk500 Nm v. 1.600-2.800 o/min8,0 sek210 km/t0,61 l/mil159 g/km
GLK 350 CDI 4MaticDiesel2.987 cc265 hk620 Nm v. 1.600-2.400 o/min6,4 sek232 km/t0,69 l/mil179 g/km
GLK 350 4MaticBensin3.498 cc306 hk370 Nm v. 3.500-5.250 o/min6,5 sek238 km/t0,81 l/mil189 g/km
Forbruk og utslipp kan variere med hjuldimensjonene.