Mercedes SLR: Åpen, vanvittig, fantastisk!

Det var en slett ikke uberørt Jürgen Hubbert som satte seg bak rattet i nykomlingen fra Merceds -- Mercedes SLR Roadster. Og for et vanvittig påfunn!

Utgangspunktet er Mercedes SLR-studien som første gang ble vist i Detroit tidligere i år, men Mercedes har nå tatt vekk fuglevingene og klippet vekk taket. Og nå kan alle som har noen millioner kroner for mye på konto glede seg. Mercedes har nemlig besluttet å sette bilene -- både Merceds SLR Coupe og Roadster i produksjon fra år 2003.

Produksjonen vil foregå i samarbeid med britiske McLaren, som også er Merceds' partner i Formel 1.

Mercedes SLR utvikler formidable 557 hk/720 Nm fra en 5,5-liters kompressormatet motor.

Endret fra Coupe

I forhold til Coupe-versjonen er bagasjelokket noe høyere (for å få plass til Soft-toppen), og en såkalt ”diffuser”, som sørger for økt marktrykk på bakakselen er også tilført bilen. SLR er laget av kombinasjon av komposittmaterialer og aluminium.

SLR Roadster har også blitt utstyrt med et nytt bremsesystem som Mercedes kaller for Sensortronic Brake System (SBS), som ved hjelp av sensorer og mikroprosessorer sørger for at de elektro/hydraulisk drevne bremsene bremser optimalt i forhold til underlag og kjørestil til enhver tid. Bremseskivene er forøvrig keramiske og fiberforsterket.

Mercedes SLR Roadster 
Lengde456,4 cm
Bredde187,8 cm
Høyde124,7 cm
Akselavstand266,0 cm
Sporvidde f/b160,0/154,6 cm
Slagvolum5.496 ccm
Effekt410 kW(557 hk)/6.500 o/min
Dreiemoment720 Nm/4.000 o/min
0 - 100 km/t4,2 sek
0 - 200 km/t11,3 sek
Toppfart320 km/t