Mercedes S-klasse AMG: Mer krutt under panseret

AMG har spritet opp S-klassen, hovedingrediensen er ny motor -- den samme som står i E, CLK og ML 55 AMG.

Mercedes S-klasse AMG: Mer krutt under panseret

  1. Stort bilde fra siden
  2. Stort bilde bakfra
  3. Stort bilde forfra

Med utgangspunkt i motoren fra S500 har slagvolumet økt fra 4.966 ccm til 5.439 ccm, og effekten har gått opp fra 306 til 354 hk. I tillegg har dreiemoemntet økt fra 460 til 530 Nm.

Dermed sprinter S55 AMG fra 0 - 100 km/t på 6 sekunder blank, en forbedring på 0,5 sekunder i forhold til S600. Det høres kanskje ikke så dramatisk ut, men husk at forbedringen faktisk er nær 10 prosent...

Mercedes' motoravdeling har måttet gjøre enkelte tekniske endringer på S55 AMG i forhold til S500 -- de samme som på alle AMG 55-motorene. Blant annet har veivakselen blitt forsterket, og spesielle oljekjølere sørger for at de nye aluminiums ventilkammene får nok kjøling.

Gearkassen er den samme som i S500, men AMG har valgt noe anderledes utvekslinger for å dra nytte av økningen i dreiemoment. Mercedes' Airmatic hjuloppheng har ikke behøvd en oppgradering for å takle høyere effekt.

Synlige endringer

De minst interessante endringene er de som synes best, nemlig en endret front og hekk med diskrete spoilere, samt sideskjørt. Dekkdimensjonen er 245/45R18 på 8,5 x 18-toms felg foran 275/40R18 på 9,5 x 19-toms felger bak.

Mercedes-importør Bertel O Steens pressetalsmann Hans Øyvind Eng regner ikke med at det kommer til å bli solgt noen nye S55 AMG i Norge, og har heller ikke kalkulert noen pris på bilen i skrivende stund.

Utfra de opplysningene DinSide sitter inne med, vil prisøkningen bli på 200 - 250.000 kroner i forhold til dagens S500 -- som koster 1.402.600 kroner.