Dette er Mercedes-Benz S63 AMG 4Matic. Vi mistenker at dette kan bli bilen som plasserer seg absolutt øverst i verdens bilhierarki når det kommer av totalsummen av egenskaper. Og det er ikke bare fordi den gjør 0 til 100 på 4 sekunder! Foto: Diamler
Dette er Mercedes-Benz S63 AMG 4Matic. Vi mistenker at dette kan bli bilen som plasserer seg absolutt øverst i verdens bilhierarki når det kommer av totalsummen av egenskaper. Og det er ikke bare fordi den gjør 0 til 100 på 4 sekunder! Foto: DiamlerVis mer

Mercedes S 63 AMG offisiell

Kronen på verket er på plass. Tennene løper i vann!

Her er selveste S-klasse-flaggskipet, Mercedes S 63 AMG. Endelig fikk vi bilder og data på det vi tror er verdens beste bil i dag. Ikke best på alt, selvsagt - ikke på bagasjeplass, ikke på sportslighet og så videre, men når vi ser på den totale summen av egenskaper, tror vi altså den vil gå sine konkurrenter en høy gang - inklusive det beste fra Bentley og Rolls-Royce.

LES OGSÅ:

Den helt nye S-klassen ble nylig omtalt her på DinSide.

585 hester

Mercedes-Benz S 63 AMG i en helt ny generasjon er selvsagt sin forgjenger overlegen også. For å starte med motoren: 5,5-liters V8 motor med biturbolading fra AMG. Høres velkjent ut, men er nå klart oppgradert. I S-klasse kommer den som standard med maksimalt uttak av effekt: 585 hestekrefter.

2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
Dette er Mercedes-Benz S63 AMG 4Matic. Vi mistenker at dette kan bli bilen som plasserer seg absolutt øverst i verdens bilhierarki når det kommer av totalsummen av egenskaper. Og det er ikke bare fordi den gjør 0 til 100 på 4 sekunder! Foto: Diamler
Slik ser førermiljøet ut i Mercedes-Benz S 63 AMG 4Matic. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Daimler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Wieck
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
Klassen er i detaljene... Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Wieck
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler
2014 Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC. Foto: Diamler

900 Nm!

Dreiemomentet er på voldsomme 900 newtonmeter - her snakker vi uhyrlige krefter. Det er for øvrig 100 newtonmeter mer enn i E-klassetoppmodellen, E 63 AMG S. I tillegg er motoren mer nøysom enn i forrige S 63 AMG. Oppgitt forbruk er fra 1,01 til 1,03 liter per mil - og motoren tilfredsstiller de europeiske utslippskravene EU6, som vil gjelde fra 2015.

Vi har selv allerede testkjørt motoren - da vi kjørte den vanvittig raske E 63 AMG S

Girkassen er sportstransmisjonen AMG Speedshift MCT 7, hvor sistnevnte tall indikerer antallet trinn. Etter vår erfaring med denne kassen er den utrolig rask, effektiv og behagelig i bruk.

Sterkere, lettere, raskere

Ytelsene står i stil til motorens krefter og forbedres ytterligere av at bilens vekt er gått ned med 100 kilo i forhold til forgjengeren. Blant annet er en stor del av karosseriet i aluminium og det finnes elementer i karbon. Dessuten er start- og backup-batteriene nå litiumion-basert, hvilket i seg selv reduserer vekten med 20 kilo.

Bilen er altså blitt en god del raskere. Som standard er toppfarten begrenset til 250 kilometer i timen, men det skal være mulig å få flyttet begrensningen opp til 300.

Slik ser førermiljøet ut i Mercedes-Benz S 63 AMG 4Matic. Foto: Diamler
Slik ser førermiljøet ut i Mercedes-Benz S 63 AMG 4Matic. Foto: Diamler Vis mer

4,0 til 100

Videre akselererer den (fortsatt) tunge luksussedanen fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,4 sekunder med bakhjulsdrift mens dette tallet reduseres til forrykende 4,0 sekunder på 4Matic-versjonen - altså med firehjulsdrift. For første gang er det nemlig gjort tilgjengelig på denne modellen. Det distribuerer i utgangspunktet 33 prosent av tilgjengelig dreiemoment fremover og 67 prosent bakover. 4Matic tilfører bilen en ekstra vekt på 70 kilo.

Gromlyd i nye S-klasse

AMG-lyd

Klassen er i detaljene... Foto: Diamler
Klassen er i detaljene... Foto: Diamler Vis mer

AMG har jobbet spesifikt med lyden på denne modellen. Det er plassert "flaps" i begge lydpottene, av den såkalt logikkstyrte typen. Når man velger C-modus blant kjøreprogrammene, er disse stengt mesteparten av tiden I S(port) og M(anuell) modus derimot, åpnes de tidligere, særlig hvis føreren velger en dynamisk kjørestil.

Nye S-klasse dufter

Det tilbys to typer understell. S 63 AMG 4Matic er utstyrt med AMG Ride Control sportsunderstell. Luftdempingen, kalt Airmatic, har et adaptivt system. Det kan velges mellom C (Comfort) og S (Sport) med et tastetrykk. Felgdimensjon er 19 tommer standard, men selvsagt kan heftigere hjul velges om man ønsker det.

Når det gjelder det tekniske generelt på nye S-klasse, samt om utstyr, kan du lese mer om det her.

Nye Mercedes-Benz S 63 AMG skal lanseres i Europa til høsten. Vi kommer tilbake med pris på denne modellen.

Ny type massasje i nye Mercedes S-klasse