Mercedes: ML270CDI -- terrengsterkt dieselnytt

Skjønt. Nytt og nytt. Motoren i ML270 CDI har vært kjent stoff en stund, og det var bare et tidsspørsmål før den råsterke dieselmotoren ble plassert i andre biler fra Mercedes.

Og det har nå skjedd, mest interessant er da å fastslå at bilen allerede har kommet til Norge i et par eksemplarer, og at prislappen på bilen er 622.400 som personbil, og 372.400 som varebil. Prisen gjelder grunnversjonen med 6-trinns manuell girkasse, mens tillegget for 5-trinns automatkasse med fartsholder er 22.500 kroner.

Motoren i 270 CDI har Common Rail direkteinnsprøytning, turbo og ladeluftkjøler og utvikler 170 hk.

Det er verdt å merke seg at motoren utvikler 370 Nm med 6-trinns manuell girkasse som er det rimeligste alternativet, mens Mercedes tar ut 400 Nm når bilen har 5-trinns automatkasse. Det er derfor bilen er ørlite granne raskere på 0 - 100 km/t-sprinten med automatgir -- da bruker den 11,6 sekunder -- mens tilsvarende øvelse med manuell girkasse tar 11,7 sekunder. Og fortsatt mener heldigvis norske avgiftspolitikere at det er effekt, ikke dreiemoemnt som skal beskattes. Takk og lov.

ML 270 leveres med ESP (Electronic Stability Programme), ABS (blokkeringsfrie bremser) samt Brake Assist. Mercedes bruker dessuten introduksjonen av ML 270 CDI til å ansiktsløfte bilens interiør en liten smule, blant annet kan baksetet nå deles 40:60, og baksetet har nå tre stk 3-punktsbelter. Hanskerom, koppholdere og midtermlenet har også blitt redesignet.

ML270 CDI erstatter ML270 TDT som kostet 585.000 som personbil. Vi kommer tilbake med en prøvekjøring av ML 270 CDI så snart som mulig.

Artikkelen fortsetter under annonsen