Mercedes med fet flerbruksbil

Det er nå klart at Grand Sports Tourer, som ble vist som konsept i 2002, vil bli satt i produksjon. Modellen vil bli tilpasset amerikanske bilkjøperes ønsker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Mercedes med fet flerbruksbil

Mercedes med fet flerbruksbil

  1. Fotoalbum


Amerikanerne elsker store biler, stor plass, store motorer og firehjulstrekk. Mercedes-Benz GST vil tilfredsstille alle disse forutsetningene. Den store flerbruksbilen vil ha tre seterader med to individuelle seter på hver rad og skal samtidig være fleksibel, i det alle de fire bakre setene skal kunne felles frem og tas ut.

21-tommere

Bilen hviler på fire enorme hjul, det er ikke hver dag man finner 21-tommere på en familiebil. Dette bidrar til å gi bilen et markant utseende, i likhet med de spesielle baklysene. Mercedes-Benz har nemlig valgt å dele baklysene. To lakkerte karosseri-elementer deler baklyktene i tre, noe som gir elegante bakhjørner.

Klassisk bue

Mercedes-Benz har også valgt å ta i bruk et annet interessant visuelt virkemiddel. Det bakre sidevinduet følger nemlig buen som starter ved sidespeilet, slik at siderutene danner en flate som trekker tankene mot en sedan eller kupé. Dermed blir bilen på en måte "lettere" i fremtoningen og fjerner seg designmessig fra de mer typiske flerbruksbilene.

Girspak ved rattet

image: Mercedes med fet flerbruksbil


Interiøret vet vi foreløpig ikke så mye om, bortsett fra at girspaken på amerikansk vis er plassert oppe ved rattet. Girkassen vil i første omgang merkelig nok være koblet til en fireliters dieselmotor som yter 250 hestekrefter. Med tanke på amerikanernes forkjærlighet for bensinmotorer er dette motorvalget ulogisk. Vi ser derfor ikke bort i fra at bilen ved introduksjonstidspunkt vil være tilgjengelig også med bensinmotorer.

Hybrid-løsning

Dieselmotoren vil imidlertid ikke jobbe alene. Den vil på Toyota Prius-vis få støtte fra en elmotor, som vil levere kraft ved rygging, oppstart og køkjøring. På denne måten reduseres drivstoff-forbruket ifølge Mercedes-Benz med omlag 20 prosent. Ytelsene er det ikke noe å si på; 0 til 100 skal gå unna på bare 6,6 sekunder og toppfarten er elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen.

Tidlig i 2005

Ifølge Mercedes-Benz vil bilen, som foreløpig kalles GST, være på markedet tidlig i 2005. De norske prisene er selvsagt ikke klare foreløpig, men én ting er sikkert - denne bilen blir svært dyr.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder



  • Lyst til å diskutere?

    Besøk vårt debattforum!