dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi
bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene
våre.
Her kan man trygt si at tradisjon møter moderne teknologi - og det i en spektakulær miks.
EKSTRAVAGANT: Vision Mercedes-Maybach 6 er en spektakulær stilstudie og en teknologidemonstrasjon på samme tid. Den hinter til 30-tallets aero-trend innen bildesign - men er også en elbil med høye ytelser. Foto: DAIMLER AG
Vis mer
KnutMoberg
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
Det er lenge siden vi så noe i nærheten av å være så slående hos Maybach. Forrige gang var da den unike, enorme og hyper-raske Excelero ble lansert i 2005.
Bilshowet Monterey Car Week i California, som foregår i disse dager, avsluttes søndag 21. august med en oppvisning i eleganse. Det er den berømte Pebble Beach Concours d'Elégance, som rivaliserer med Concorso d'Eleganza Villa d'Este når det gjelder prestisje og eksklusivitet.
Nytolker klassiske estetiske prinsipper
I Italia var det BMW som spilte hovedrollen, men i California er utvilsomt Mercedes-Maybach øverst på plakaten, med denne skapningen som skal signalisere produsentens fortsatte satsing på overdådig luksus i den absolutte øvre delen av markedet.
LAAAANG: Vision Mercedes-Maybach 6 er nesten seks meter lang. Dørene er av måkevingetypen Foto: DAIMLER AG
Vis mer
At den vil vekke oppsikt, er det liten tvil om. Stilen er inspirert av aero-coupe-fasongen som var trendy blant luksusprodusenter på sent 30-tall, men Mercedes benekter at det dreier seg om retro-design; de beskriver formspråket som tidsriktig tolkning av klassiske stilelementer.
NY, MEN RETRO: Metallicas James Hetfield fikk nylig spesiallaget denne Aero Coupé-inspirerte bilen ved navn Black Pearl. Foto: www.good-guys.com
Vis mer
Den får oss til å tenke på klassikere som Rolls-Royce Phantom III Aero Coupé eller Delage Pourtout Aero Coupé, begge fra 1937. Metallica-gitaristen James Hetfields fikk nylig custom-laget en resolutt retro-stylet, men helt ny, bil i tilsvarende fasong ved navn Black Pearl.
Interiøret er i hvert fall langt fra retro-designet selv om rattet og de digitale instrumentene med analog design har noe mer tradisjonelle trekk enn det øvrige førermiljøet.
KRYSTALLER OG SENSORER: Også i interiøret finnes tradisjon - som skinntrukne seter og såkalt hyper-analoge instrumenter - side om side med high-tech som sensorene som analyserer og tilpasser seg førerens og passasjerens kropp og den overdådig informative frontruten. Foto: DAIMLER AG
Vis mer
750 hestekrefter
Rent teknisk er denne 2+2-coupéen en høy-ytelses elbil utstyrt med en batteripakke med stor kapasitet plassert i gulvet. Drivlinjen yter totalt opptil 750 hestekrefter (550 kW), og bilen skal ha en realistisk rekkevidde på 32 mil (50 i henhold til EU-syklusen NEDC).
Ikke nok med det: Takket være en oppsiktsvekkende og visjonær (ifølge Mercedes) DC-ladeløsning i henhold til CCS-standarden, er en ladekapasitet på opptil 350 kilowatt mulig. Det skal gi muligheten til å topplade til ytterligere 100 kilometer rekkevidde på bare fem minutter - noe som i så fall vil kreve at ladestasjoner med den typen kapasitet blir gjort tilgjengelige...
NYTOLKNING: Aero Coupé betyr aerodynamisk - og Mercedes-Maybach hevder de har oppnådd fantastisk effektiv aerodynamikk bare takket være bilens fasong. Foto: Daimler AG
Vis merCOOL: Mens utvendig design er ment å være «hot», skal interiøret være tilsvarende «cool». Frontruten er i nedre kant et informasjonsdisplay i full bredde. Foto: Daimler AG
Vis mer
Flere bilder:
LUKSUS FORPLIKTER: Virkelige luksusbiler på toppnivå må ha sin spesialdesignede bagasje. Så også Maybach-visjonen. Foto: Daimler AG
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver.
Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg.
Mer om vilkårene her.
Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.