MED BRASK OG BRAM: Her lanserer Mercedes-Benz sin første mellomklasse-pickup under navnet X-klasse. Avdukingen fant sted under et lanseringsarrangement i Cape Town, Sør-Afrika. Foto: Daimer
MED BRASK OG BRAM: Her lanserer Mercedes-Benz sin første mellomklasse-pickup under navnet X-klasse. Avdukingen fant sted under et lanseringsarrangement i Cape Town, Sør-Afrika. Foto: DaimerVis mer

Her er Mercedes-Benz X-klasse

Mercedes lanserer nye X-klasse

Første pickup fra en europeisk premium-produsent. Kommer på markedet i Europa i november.

Da var den omsider klar – produksjonsversjonen av pickupen Mercedes viste som konseptbil for noen måneder siden. Og, som konseptet, får den navnet X-klasse.

Mercedes har fra før et solid nærvær i laste- og varebilmarkedene, men pickup i denne kategorien såkalte ett-tonns pickuper (med henvisning til maksimal nyttelast), er nytt for dem. Som andre tyske merke som går inn i dette segmentet, vil en naturlig konkurrent være Volkswagen Amarok.

Så er det heller ikke Stuttgart-produsenten som står for utviklingen av bilen – dette kjøretøyet har basis i Nissan Navara av nyeste generasjon, som vi testet vinteren 2016. Fra før har også alliansepartneren til Nissan, Renault, laget sin versjon av den nye arbeidshesten ved navn Alaskan.

Det vil altså dreie seg om trillinger på samme grunn-arkitektur men noe ulikt ytre.

ARBEIDSKAR: Her ser vi den mest påkostede versjonen av nye Mercedes-Benz X-klasse under testing. Foto: Daimler Vis mer

Tre grunnversjoner

Det tilbys tre ulike design- og utstyrsvarianter samt valget mellom fire- og sekssylindrede motorer.

Mercedes understreker at X-klasse er ment å være et allsidig kjøretøy som, avhengig av valgt versjon, kan brukes som røff, funksjonell terreng-transportbil (X-Class Pure), eller urban fritidsbil for familier med såkalt «aktiv livsstil» (X-Class Power).

Mellom de to finnes X-Class Progressive, som er tilbudet til dem som trenger et arbeidsverktøy som også er anvendelig privat.

KOMMER FREM: Under mindre sauebefengte forhold, lover Mercedes ekstremt god fremkommelighet for versjonene med firehjulsdrift. Foto: Daimler Vis mer

Øl- og båtfrakter

Mercedes-Benz påpeker at nyttelasten på 1,1 tonn gjør det mulig å frakte opptil 17 50-litersfat med øl (ja dette er den tyske versjonen av trillingene). Den kan dessuten dra tilhenger fra 1,65 og opptil 3,5 tonn – en anselig vekt i denne sammenhengen, som kan tilsvare for eksempel en henger med en 26-fots båt. Eksemplene er det Mercedes selv som gir oss.

X-klasse er en typisk mellomklasse-pickup med dimensjonene 534 centimeter i lengden, 192 centimeter i bredden og 182 centimeter i høyden.

Akselavstanden er 315 centimeter og overhengene kort foran, langt bak.

Mercedes-interiør

PERSONBIL-AKTIG: Dette er nok ikke grunnversjonen, og Mercedes-interiøret er straks gjenkjennelig. Det er førermiljøet som skiller mest fra Nissans og Renaults utgaver. Foto: Daimler Vis mer

Om bilen unektelig ligner på Nissans og Renaults versjoner utvendig, er stilen mer typisk Mercedes i interiøret. Dette vil ha mer eller mindre premium-tilsnitt (les mer eller mindre personbil-stil), avhengig av hvilken versjon som velges. I sin mest luksuriøse utførelse vil interiøret minne noe om det man finner i premium-frakteren V-klasse.

Fire og seks sylindre

Motoriseringen tilsvarer også den vi finner i Nissan Navara, det vil si en 2,3-liters firesylindret motor i to utgaver – en med én turbolader samt en biturboversjon. Hos Mercedes har man brukt egen nomenklatur og kalt dem henholdsvis X 220 d og X 250 d, førstnevnte med 160 hestekrefter, sistnevnte med 190.

DOBBEL CAB: X-klasse leveres med dobbelkabin med fem plasser. Lasteplanet måler 158,7 centimeter i lengden. Foto: Daimler Vis mer

Og mens Mercedes ellers går over til seks sylindre i rekke på sine motorer (som i den oppgraderte S-klasse), er det en 3,5-liters V6-motor som vil komme til neste år i en toppversjon ved navn X 350 d. Den vil ha en maksimal effekt på 258 hestekrefter og et dreiemoment på 550 newtonmeter. Den vil komme standard med permanent firehjulsdrift (4Matic) og automat (7 G-tronic Plus).

Firehjulsdrift (deltids-sådan), er ellers tilvalg på andre versjoner.

FAMILIEBIL: X-klasse kan være arbeidsredskap, men kan også brukes privat. Foto: Daimler Vis mer

Sikkerhet og multimedia på plass

På utstyrssiden har Pickup-er aldri ligget i tet når det gjelder avanserte systemer, men Mercedes lover at X-klasse har en solid liste med tidsriktige sikkerhets- og assistansesystemer samt kommunikasjon og multimedia med oppkobling via Mercedes' Comand Online-system som for eksempel gir det harddisk-baserte navigasjonssystemet muligheten til å varsle om tett trafikk og lignende. Et Garmin Map Pilot-system tilbys ellers som tilvalg.

Produksjonen av X-klasse vil foregå i samarbeid med Nissan og Renault med oppstart på Nissan-fabrikken i Barcelona i år for Europa-markedet samt Australia og Sør-Afrika. Produksjon for øvrige markedet skal etter planen komme i gang ved Renault-fabrikken i Cordoba i Argentina fra 2019.

Vi kan vente å få se de første bilene i Norge senhøstes/tidlig vinter.

Les også:
Vi har testet nye Toyota Hilux
Sjekk råskinnet BMW M3 ... som pickup!
TEST: Mercedes-Benz G 350 d

Flere bilder:

17C384_003
17C384_025
17C383_004
17C383_028

Alle foto: Daimler