Mercedes konsept: SLA

Detroit (DinSide Bil): Vi hadde sett tegningene på forhånd, og ble egentlig litt overrasket. Vel skal Mercedes henvende seg til en yngre kundegruppe med en liten roadster, men å kaste alt tidligere designspråk på båten, da? Kunne konseptet se litt mindre hårete ut? Neida.

Det ble enda verre, er vår personlige oppfatning. SLA-konseptet skriker "Tekno!", med sine synlige skruer og muttere, stålgittere og vinger. Artig og moro, men dette er sannsynligvis et design man ganske fort går lei. Og akkurat det bryter veldig sterkt med Mercedes' svært så konservative formspråk.

Men vi kan slett ikke se bort fra at en eventuell produksjonsmodell sannsynligvis vil bli adskillig mer moderat. Og tror vi at den kommer? Javisst!

Dette er -- på samme måte som med A-klasse, en bil som henvender seg til en adskillig yngre kundegruppe enn hva Mercedes normalt henvender seg til, og skal den tyske bilprodusenten ha et lønnlig håp om økte markedsandeler er "mindre" og "billigere" en opplagt vei å gå.

Lekker innvendig

Om ikke eksteriøret falt helt i smak hos undertegnede, er interiøret svært så lekkert. Setene er utformet i karbonfiber, og trukket med mørkebrunt alcantara-skinn. Brytere og dashbord er utformet i blankt eller børstet aluminium.

Modifisert A-klasse

SLA er betydelig lavere enn A-klassen, og det er heller ikke behov for den ekstreme plassutnyttelsen A-klassen har. Den største forskjellen er likevel at den doble "sandwich"-bunnen i A-klassen er fjernet, selv om Mercedes har beholdt systemet som ved en frontkollisjon sørger for at motoren "sklir under" kupeen.

Fjæringskomforten på dagens A-klasse er mildt sagt kontant, og den blir nok enda tøffere på SLA -- fjæringsveien er kortet ned med enda noen millimeter.

Korte fakta om Mercedes SLA

Plattform: Mercedes A-klasse, forhjulsdrift, tverrstilt rekkemotor.
Motor: 1.898 ccm, 125 hk, 180 Nm v/ 4.000 o/min
Lengde/Bredde/Høyde: 377/183/125 cm
Akselavstand: 235 cm
Sporvidde f/b: 151/147 cm
Dekk: 225/35ZR19
Bagasjevolum: 150 liter
Vekt: 950 kilo
Forbruk (EU-kombinert): 0,71 l/mil
0 - 100 km/t: 7,9 sekunder
Toppfart: 209 km/t
Utstyr: ABS, ESP (elektronisk stabilitetsprogram), Brake Assist, sentrallås, elektriske vindusheiser, gassutladningslamper.

Tilbake til nyhetsoversikten fra Detroit