<strong>PUBLIKUMSMAGNET:</strong> Hvis AMG GT R er superbilen til Mercedes, er project one hyperbilen. Mercedes-toppsjef Dieter Zetsche presenterte showbilen som formel 1-bilen for veien. Med over 1000 hester fra en 1,6-liters bensinmotor sammen med to elmotorer, gjør den 0-200 på under seks sekunder. Og - den skal produseres i 275 eksemplarer. Foto: Rune M. Nesheim
PUBLIKUMSMAGNET: Hvis AMG GT R er superbilen til Mercedes, er project one hyperbilen. Mercedes-toppsjef Dieter Zetsche presenterte showbilen som formel 1-bilen for veien. Med over 1000 hester fra en 1,6-liters bensinmotor sammen med to elmotorer, gjør den 0-200 på under seks sekunder. Og - den skal produseres i 275 eksemplarer. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Mercedes-AMG project one

Mercedes-hyperbilen med over 1000 hester

Den er noe av det heftigste i Frankfurt og en real styrkedemonstrasjon på hjemmebane. Og ladbar, selvsagt.

Publisert

Den var ventet med spenning på forhånd og kvelden før messeåpning for pressen ble den avduket - show-bilen Mercedes-AMG Project One, kjent som en ny tolkning av «Formel 1 for veien»-idéen.

Den skal i produksjon - 275 eksemplarer skal serien være begrenset til, og det sies at en nordmann er blant kandidatene.

Og her er vi altså på et nivå over selv de heftigste AMG-ene. Også tidenes kraftigste E-klasse blekner i forhold. OK, superbilen Mercedes-AMG GT S ga oss hakeslepp da den kom og vi kjørte den på våt bane, og nylig opplevde vi det råeste Mercedes-AMG i dag har på veien - GT R. Men Project One er noe annet.

<strong>HAIFINNE:</strong> Aerodynamikk er viktig i formel 1 - også når det er en gatebil det dreier seg om. Foto: Rune M. Nesheim
HAIFINNE: Aerodynamikk er viktig i formel 1 - også når det er en gatebil det dreier seg om. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Formel 1-samarbeid

Og basis for fartsmonsteret er nettopp formel 1-maskineriet Mercedes-AMG High Performance Powertrains har utviklet. Bilen er resultatet av et samarbeid med motorsport-laget til Mercedes-AMG Petronas, som deltar i Formel 1.

Det mekaniske hjertet er en midtmontert V6-bensinmotor på 1,6 liter med direkteinnsprøytning og turbolader, som driver bakhjulene. 1,6-liter høres nok ikke mye ut, men dette har ikke noe å gjøre med det du finner i en vanlig kompaktbil. Denne er nemlig blodtrimmet av AMGs motorsporteksperter. Turboen har elektrisk assistanse og blant annet takket være pneumatiske ventilløftere, kan motorhastigheten dras til vanvittige 11.000 omdreininger per minutt.

<strong>SUBBER BAKKEN:</strong> Presentert som første formel 1-bil som kan registreres for vei, er det ikke venskelig å gjette opprinnelsen til AMG Project One. Foto: Rune M. Nesheim
SUBBER BAKKEN: Presentert som første formel 1-bil som kan registreres for vei, er det ikke venskelig å gjette opprinnelsen til AMG Project One. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Over 1000 hester

Bensinmotoren yter dermed over 680 hestekrefter og den får god drahjelp av to elektriske motorer på forakselen. Disse snurrer også uvanlig raskt - helt opp til 50.000 omdreininger. Hver av dem presterer over 160 hestekrefter og får strøm fra en kompakt litiumion-batteripakke som kan gi bilen en elektrisk rekkevidde på 25 kilometer, om det skulle være ønskelig.

Totalt gir dette en såkalt system-effekt på «over 1000 hestekrefter». Dreiemoment er ikke oppgitt. Kraftoverføringen skjer via en spesialutviklet 8-trinns AMG Speedshift-girkasse. Akselerasjonen med bruk av race start er under seks sekunder fra 0 til... 200 kilometer i timen. Toppfarten er over 350 kilometer i timen.

<strong>RETT FRA MOTORSPORT:</strong> Ratt, betjening og interiøret for øvrig er nært beslektet med formel-racerens opphav. Foto: Rune M. Nesheim
RETT FRA MOTORSPORT: Ratt, betjening og interiøret for øvrig er nært beslektet med formel-racerens opphav. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Karbon, alu og keramikk

Mercedes-AMG Project One, som er en toseter, har naturligvis en monocoque i karbonfiber og farger og materialer er hentet fra formel 1-bilen, i likhet med det rektangulære multifunksjons-sportsrattet.

Showbilen står på 285/35-19 Michelin SportPilot-dekk foran og bak er dimensjonene 335/30-20. Felgene er smidd aluminium og bremsene er selvsagt keramiske.

Les også:

Test av Mercedes-AMG E 43 4Matic

Her er AMG GT - som sportssedan!

Sjekk nye BMW 8-serie, den nye super-GT-en!

Flere bilder:

Alle foto: Daimler

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer