Det er ett år siden GLC ble lansert, og den har hittil vært å få kun i klassisk SUV-utførelse - deriblant som ladbar hybrid, GLC 350 e.
BMW hadde på sin side allerede to varianter av sin mellomklasse-SUV på markedet: Suksessen X3 og, siden 2014, den kupé-aktige varianten X4.
Særlig i premium-markedet er det viktig for produsentene å ha produkter i så mange nisjer - gjerne sære sådanne - for å treffe så mange potensielle kunder som mulig.
Hos BMW heter denne typen bil en SAV, som står for Sports Activity Vehicle, men Mercedes har ikke villet henge seg på akronym-karusellen, og gir den ikke noen egen betegnelse.
Kombinasjonsmodell
Nå er GLC Coupé klar for salg, prisene starter på 635.000 kroner, og den ser etter vår mening bedre ut enn konseptmodellen de viste i april i fjor.
Idéen er selvsagt - som med X4 - at bilen skal kombinere SUV-ens egenskaper når det gjelder fremkommelighet med sporty kupéers dynamiske fremtoning. Mercedes håper kundene vil oppfatte bilen som «atletisk, sporty og sensuell» - det får bli opp til hver enkelts smak å bedømme om de har lykkes med det.

Ut fra bildene er det i hvert fall tydelig at designelementer både fra standard-SUV-en GLC og C-klasse Coupé er tilstede og at Mercedes har lykkes rimelig godt i å få dem til å harmonere.
Greit med standardutstyr
Spesifikasjonene vi har mottatt fra Mercedes viser at det fra innstegsversjonen er et relativt omfattende standardutstyr.
Dette inkluderer blant annet 18-tommers lettmetallfelger, elektrisk bakluke, Audio 20 CD multimedia-system, DAB+, ryggekamera, nøkkelfri start og seter trukket i Mercedes-varianten av kunstskinn, som kalles Artico.
Også inkludert som standard er assistansesystemer som radarbasert kollisjonsvarsling med nødbrems, sidevindassistent, tretthetsvarsler og ESP med såkalt dynamisk svinghjelp (Dynamic Cornering Assist).

GLC Coupé leveres også med sportsunderstell som standard, inkludert Dynamic Select med fem kjøreprogrammer: Eco, Comfort, Sport, Sport + og Individual.
Sportsunderstell med stålfjæring og justerbar demping er tilgjengelig som ekstrautstyr.
Alternativt tilbys også det adaptive luftfjæringssystemet Air Body Control, elektronisk kontrollert, kontinuerlig justerbar luftfjæring som skal gi flere muligheter til å velge et individuelt tilpasset nivå av komfort og sportslige kjøreegenskaper.
Fra 170 til 367 hester
GLC Coupé vil få et utvalg på åtte ulike motoriseringer - fire diesel- og fire bensinvarianter, inkludert coupé-versjonen av den ladbare 350 e og den heftigste: Mercedes-AMG GLC 43 4Matic med en 6-sylindret biturbomotor på 367 hestekrefter som vi helt nylig kjørte i Mercedes-Benz C-klasse cabriolet.
I GLC Coupé skal den klare 0-100 km/t på under fem sekunder.

Ved salgsstart vil GLC Coupé være tilgjengelig med tre av disse motoralternativene. De 4-sylindrede dieselalternativene GLC 220 d og GLC 250 d, samt bensinversjonen GLC 250. Alle tre leveres med 4Matic firehjulsdrift og 9-trinnsautomaten 9G-Tronic som standard.
De andre motorene vil bli tilgjengelige utover i 2016 og 2017.
Versjon | GLC 220 d | GLC 250 d | GLC 250 |
4Matic Coupe | 4Matic Coupe | 4Matic Coupe | |
Ytelse i hk | 170 | 204 | 211 |
Dreiemoment i Nm | 400 | 500 | 350 |
Forbruk i l/100 km | 5.0 | 5.0 | 7.0 |
CO2 i g/km | fra 131 g | fra 131 g | Fra 159 g |
0-100 km/t i sek | 8,3 | 7,6 | 7,3 |
Pris eks. frakt og lev. | 635.000 kr | 655.000 kr | 675.000 kr |
Prisene på GLC 350 e 4MATIC Coupé og Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC Coupé vil foreligge i løpet av høsten 2016.

LES OGSÅ:
Test av storebror: GeE 350 d Coupé
Mercedes-Benz viser ny elbil - med lang rekkevidde
Mercedes-Benz GLC blir hydrogenbil
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.