Mercedes CL 65 AMG prøvekjørt

Svært sjelden står biler som dette til vår disposisjon. Årsaken til det er at den koster over 3.000.000 kroner. Gleden ved å prøve en slik voldsom effektbombe er dermed også ekstra sterk. Kroppen reagerer med en gang du har fått tilslaget til prøveturen og natten i forveien sover man dårlig. Etterpå er man oppstemt og glad i dagesvis. Slike krefter setter spor etter seg.

Mercedes CL 65 AMG prøvekjørt
Mercedes CL 65 AMG prøvekjørt


Mercedes lager en rekke modeller med ekstrem effekt under panseret. Bare denne motoren vi har kjørt, finnes i både S-, SL og CL-klasse. Og da snakker vi om akkurat denne effektvarianten. V12-motorer med turbo finnes også i alle modeller som heter 600. Da yter den 500 hestekrefter og 800 newtonmeter. I Maybach har den 550 hestekrefter og 900 newtonmeter.

Problematisk rask

Vi er altså av de svært priviligerte som har testet den største motoren fra AMG til nå. Den yter vanvittige 612 hestekrefter og tro det eller ei, 1.000 newtonmeter. Mercedes hevder til og med at motoren yter 1.200 newtonmeter, men at den er begrenset oppad for ikke å kverne opp den stakkars girkassa som skal håndtere kreftene. Ytelsene er formidable og på veiene rundt Oslo var dette en utfordring. Med nye bøtesatser aktivisert, UP-biler i høyeste beredskap og tett trafikk begynner vi å ønske oss vårt eget land, bilentusiastenes land.

Glede

Uansett klarer ikke rammebetingelsene å ødelegge for den hysteriske gleden det er å sitte bak rattet i en AMG-bil. Ikke nok med at vi har en V12 motor foran oss, den har sannelig også to turboladere og et slagvolum på 6 liter. Utgangspunktet for en begivenhetsrik biltur kan ikke bli bedre.

Kjøreturen med CL 65 AMG finner du mer om her.