Mercedes C-klasse stasjonsvogn snart i butikkene

I løpet av fire år produserte Mercedes-Benz hele 250.000 stasjonsvognutgaver av den gamle C-klassen. Vi tror ikke den nye C-stasjonsvognen blir mindre populær.

Mercedes C-klasse stasjonsvogn snart i butikkene
[Ugjyldig objekt (NAV)]

For de fleste vil nok være enige i at den nye stasjonsvognen har blitt en vakker bil. Prismessig vil bilen heller ikke komme så altfor ille ut. Ifølge Mercedes-Benz-importør Bertel O. Steen, vil stasjonsvognen koste rundt 20.000 kroner mer enn sedanen. Det betyr at en C180 stasjonsvogn vil havne på rundt 360.000 kroner, en sum som mange norske familier har mulighet til å klare.

Daimler-Chrysler, som eier Mercedes-Benz, har åpenbart stor tiltro til bilen. For i motsetning til forgjengeren, skal denne utgaven lanseres også på det amerikanske markedet.

Sju motorer

C-klasse stasjonsvogn kommer med hele sju kraftkilder, fire bensinmontorer og tre turbodiesler. Den minste bensinmotoren har to liter slagvolum og yter 129 hestekrefter. Den samme motorene er tilgjengelig med kompressor, og yter da 163 hestekrefter. Har du en velfylt lommebok kan du også velge blant en 2,6-liter (170 hk) og en 3,2-liter (218 hk).

De tre dieselalternativene har 2,0, 2,2 og 2,7 liter slagvolum og yter henholdsvis 116, 143 og 170 hestekrefter og 250, 315 og 370 newtonmeter.

Masse utstyr

Mercedes C-klasse stasjonsvogn snart i butikkene

I likhet med sedanen kommer stasjonsvognen i tre forskjellige utstyrsklasser - Classic, Elegance og Avantgarde, med sistnevnte som den mest velutstyrte. Men du trenger ikke å kjøpe en Avantgarde for å få en velutstyrt bil. For selv grunnmodellen Classic er velutstyrt. Blant standardustyret finner du elektriske vindusheiser "rund baut", elektrisk høydejusterbart førersete, elektronisk fartsholder, rattbetjent radio og "følg meg hjem-lys"; frontlyktene gir deg lys noen sekunder etter at du har låst bilen.

Sikkerheten ivaretas av seks kollisjonsputer, elektronisk bremsekraftforsterker, automatiske setebeltestrammere og automatisk bremsekraftforsterkning.

Også elektronisk stabilitetsprogram (ESP) inngår i standardutstyret, noe som vil være en fordel på norske vinterveier. Mercedes-Benz tviholder nemlig på bakhjulsdrift.

Stort lasterom

Mercedes C-klasse stasjonsvogn snart i butikkene

Selv om Daimler-Chrysler hevder at stasjonsvognutgaven er langt mer enn en forlenget sedan, ligger de største forskjellene selvsagt i bakre del av bilen. Lasterommet håndterer i utgangspunktet 470 liter bagasje, men ved større plassbehov kan baksetene foldes sammen og legges ned i gulvet. Dermed oppstår et flatt lasterom og volumet øker til 1.384 liter.

Lasterommet er utstyrt med et bagasjeromstrekk og et nett for å feste løse gjenstander. Som en liten finesse finner du en sammenleggbar handlekurv skjult under lasteromsgulvet.

Kommer i mars

C-klasse stasjonsvogn vil få sin debut på den store bilmessen i Detroit i januar, men ifølge Bertel O. Steen vil de første bilene være på plass i Norge allerede ved utgangen av mars. Inntil videre får du klare deg med bildene.

Relaterte artikler:

  • TEST: C200 Kompressor
  • TEST: C320
  • TEST: C220 CDI
  • Omtale av C-klasse Coupe