Mercedes-Benz SLK 32 AMG

LISBOA (DinSide Motor): Vi har vært Portugal og prøvekjørt den sprekeste SLK noensinne. V6-motor med kompressor og 354 arbeidsvillige hestekrefter skaper rammene for noe av det mest brutale vi har kjørt. Mercedes kaller bilen en ”Power-Roadster”.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Adrenalinet har allerede pumpet lenge i blodårene da vi ankommer Lisboa for å få utelvert en AMG-bil. Vi vet jo fra før hva som ligger under panseret, og det er selvsagt i hovedsak motoren, med 3,2-liters slagvolum og kompressor, som skaper den enorme spenningen før kjøreturen.

354 hk

Bare denne informasjonen sladrer om at dette blir en kjøretur utenom det vanlige. Det er Mercedes’ egen V6-motor på 3,2 liter og 218 hestekrefter som har gjennomgått en alvorlig oppgradering.

Resultatet blir ikke snauere en hele 354 hestekrefter ved 6.100 omdreininger og 450 newtonmeter ved 4.400 omdreininger i minuttet. Ytelsene står ikke tilbake for noen og 0-100 kilometer i timen går unna på 5,2 sekunder med automatgir. Skulle mulighetene for å kjøre i 200 kilometer i timen være til stede, er du der i løpet av 18,4 sekunder. Toppfarten er sperret på 250.

AMG SPEEDSHIFT

AMG har utviklet noe som heter Speedshift. Dette er en automatkasse som skal kombinere fordelene med manuell girkasse og automat. Ved å hente ut data fra motorstyringen tilpasser girkassen seg sjåførens kjøremønster. I tillegg kan du trekke girspaken mot venstre, da velger bilen selv det giret som passer best til den aktuelle hastigheten.

Likeså vil girkassa gire ned under nedbremsing, slik at du alltid har det mest anvendelige giret tilgjengelig. Da testløypa var gjennomført, satt vi igjen med det inntrykket at det er best å la girspaken stå i ”D”, og bruke ”kickdown"-funksjonen for best mulig akselerasjon.

Leketøy?

Hvis du ikke tror dette er et leketøy, er det helt feil. Utstrakt bruk av gasspedalen fører i første omgang til at dekk og kompressor skriker i takt og skaper et imponerende inferno av lyd, bare motoren alene lager en brumlelyd som savner sidestykke. Resultatet blir en heftig akselerasjon som til tider kan være en håndfull å kontrollere. Gjennom svinger kan du, når forholdene ligger til rette, lirke baken pent ut og justere hele operasjonen med gasspedalen.

Du har det aller best alene på veien. Bilens ytelser kan fort skremme vettet av medtrafikkanter. Automatkassa fungerer greit og legger ingen nevneverdig demper på moroa, men det er nok mulig noen vil savne manuell girkasse.

På våre hjemlige trakter hvor bruksområdene for en slik bil er svært begrenset, er det mulig den passer best til å ”buldre” opp og ned traffikerte handlegater på lørdager. Du tiltrekker deg i hvert fall mange misunnelige blikk. Rikelig med emblemer både på sidene og bak sørger for det.

Høyt trykk

På spørsmål fra oss om hvorfor Mercedes, som en av få, har valgt å bruke kompressor i stedet for turbo, var svaret noe overraskende. I stedet for å redegjøre for mange tekniske finurligheter, kunne representanten fra AMG fortelle at det er mest fordi de vil være annerledes enn alle andre og fordi kompressoren gjør at motoren får en fantastisk lyd.

Kompressoren bidrar med mye ekstra luft inn i motoren. På en time pumpes opptil 1.200 kilo luft gjennom motoren. Rotoren jobber da med en hastighet på opptil 20.700 omdreininger i minuttet. For å få så mye luft inn i motoren er det også montert inn en ladeluftkjøler som sitter mellom sylinderrekkene.

De originale delene i Mercedes-motoren ville nok knele fort med slik ekstra lufttilførsel. De er derfor byttet ut med nyutviklede deler fra AMG. Veivaksel, råder, stempler, oljepumpe, kamaksler og ventilfjærer er byttet ut med nye deler som er tilpasset den økede effekten.

Ser vi den i Norge

Mercedes-Benz SLK 32 AMG kommer til Norge. I juni er bilen på plass, men det koster deg omlag 1 million kroner å bli konge på roadsterhaugen.