Foto: Casper van Wallinga / Autofil
Foto: Casper van Wallinga / AutofilVis mer

Mercedes-Benz SL (1992)

Hollywood-stjerner, finanstopper og Morten Harket har eid en. Nå kan det bli din tur til å eie en lekker og råsterk Mercedes 500 SL.

Like klassisk som tyskernes wiener-würst er Mercedes’ store stolthet – roadsteren SL. Modellen bærer tradisjoner helt tilbake til 1954 da den første generasjonen rullet ut fra fabrikklokalene. Mottakelsen var overveldende og modellen holdt det gående frem til 1963 da en arvtaker sto klar. Den ble igjen avløst i 1972. Etter 17 lange år var det i 1989 duket for ny SL som også er vår testbil. Internkoden er R129. Modellen lå langt fremme sikkerhetsmessig med blant annet automatisk veltebøyle. Motorene var voldsomme, designet helt nytt og den var klar til å erobre verden. Resultatet uteble ikke og bilen ble produsert i hele 180 000 eksemplarer.

LES OGSÅ:

Foto: Casper van Wallinga / Autofil Vis mer

Innstegsmodellen var en 300 SL med 3-liters rekkesekser på 190 hester. Senere ble den erstattet av en 2,8-liters V6’er på 193 gamp. Vår bil er en 500 SL med 5-liters V8 på 326 hester. 0-100 km/t går unna på imponerende 6,2-sekunder og toppfarten er begrenset til 250 km/t. Det sies at noen biler bør forbli uprøvd i frykt for at inntrykket raseres. Den 16 år gamle bilen kunne fort havnet i den kategorien, men i stedet imponerer den! 460 Nm i moment avslører at det er krefter nok til deilig fraspark, selv om V8’eren avgir en dempet brumming.

Foto: Casper van Wallinga / Autofil Vis mer

SL er ingen sportsbil, til det er den for tung. Likevel imponerer den blant annet fordi det er så lite vridning i karosseriet til å være så gammel bil. Riktignok er chassiset mykere enn dagens, men dette var banebrytende for snart 20 år siden. Styringen er litt upresis, men mye bedre enn E-klasse (W124) som den slekter på. Vår bil virker fortsatt svært godt sammenskrudd, ikke minst på grunn av kjørelengden.

Foto: Casper van Wallinga / Autofil Vis mer

Interiør
Boff! Når de blytunge dørene smelles igjen, etterlater de et seriøst kvalitetsinntrykk. Bak et stort ratt føler du deg riktig så vel - selv om interiøret er glorete blått. Kassettspilleren vitner om at MP3 ikke var påtenkt og midtkonsollen virker litt avleggs i dag. Men graden av verdighet er høy og det underbygger kvalitetsinntrykket. Alt er solid, av høy kvalitet og ment for å vare.

Kanskje med unntak av kalesjen som er tynn som en tepose. Støyisolasjonen er derfor ikke like imponerende. Plassen er romslig og siden denne ikke har baksete (ekstrautstyr), har du rikelig med plass for to personer og bagasje. Bagasjerommet sluker 255 liter - likegyldig om taket er nede eller oppe.

Foto: Casper van Wallinga / Autofil Vis mer



Oppsummering
Hvem kjøpte SL ny? Hintet er penger – mye penger. Det var kjente og ukjente fjes med mye stål som, da Norges økonomi var på sitt labreste, gikk hen og kjøpte denne doningen. Men salget var absolutt beskjedent. Nybilprisen i 1992 var nemlig pene 1 457 100 kroner. Omregnet i dagens kroner blir det tett på 2 millioner - som igjen er godt over prisen på dagens 500 SL. Som bruktbil er bildet heldigvis et annet. Det kryr av brukte SL’er til salgs.

Foto: Casper van Wallinga / Autofil Vis mer

Av denne modellen får du 300-utgaver fra 100 000 kroner for en tidlig 90-talls bil. Men som med mye annet, varierer prisen med eksemplarets tilstand. For en 500 SL må du ut med rundt 200 000 kroner. Legger du mer på bordet, er sjansen større for å få en nyere, penere og mer velholdt bil med lav kjørelengde. Sørger du for at bilen er mest mulig original uten utspjåka krimskrams, vil du møte stor respekt blant entusiastene. Denne SL’en går nok ikke inn i historien som den mest ettertraktede, men den er en fin bil for dem som vil cruise av sted i en solid og relativt rask Mercedes.

Foto: Casper van Wallinga / Autofil
Foto: Casper van Wallinga / Autofil
Foto: Casper van Wallinga / Autofil
Foto: Casper van Wallinga / Autofil
Foto: Casper van Wallinga / Autofil
Foto: Casper van Wallinga / Autofil
Foto: Casper van Wallinga / Autofil
Foto: Casper van Wallinga / Autofil
Foto: Casper van Wallinga / Autofil
Foto: Casper van Wallinga / Autofil
Foto: Casper van Wallinga / Autofil
Foto: Casper van Wallinga / Autofil
Foto: Casper van Wallinga / Autofil
Foto: Casper van Wallinga / Autofil
Foto: Casper van Wallinga / Autofil
Foto: Casper van Wallinga / Autofil
Foto: Casper van Wallinga / Autofil
Foto: Casper van Wallinga / Autofil
Foto: Casper van Wallinga / Autofil
Foto: Casper van Wallinga / Autofil
Foto: Casper van Wallinga / Autofil
Foto: Casper van Wallinga / Autofil
Foto: Casper van Wallinga / Autofil

Testresultat

Mercedes-Benz 500 SL (1992)

Luksuscabriolet til Golf-pris med sterk motor og god kvalitet

Dyr i drift