Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Mercedes-Benz S-klasse (1989)

På 80-tallet var du sjefen over alle japper hvis du hadde en stor Mercedes. SEC var coupéutgaven av S-klasse og selve flaggskipet. Men henger stjerna like høyt i dag?

S-klassen på åttitallet bar chassiskoden W126, og var en enorm suksess. De fleste diktatorer i verden hadde et eksemplar, og den gjorde stor suksess blant fiffen både i USA og Europa. SEC kom i 1983 og fra 1986 var toppmodellen 560 SEC på plass. Den ble produsert nesten ut 1991, og fra 1992 var arvtageren W140 klar.

LES OGSÅ:

Foto: Autofil Vis mer

Vi setter oss inn i en 89-modell og gir gass. Fytti rakkern, den er grisesprek, tar jeg meg selv i å tenke. De ortopediske setene sliter med å holde Stensrud på plass gjennom noen raske kurver, og det krenger litt. Men dette sitter mye bedre enn det meste annet av såpass gamle biler. Styresnekka virker litt slitt, men her er det mye bil igjen. V8’eren på 5,6 liter drar godt, og hele bilen gir en bunnsolid følelse.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
At dette har vært en toppmodell er lett å se. Her er det antispinn, ortopediske seter som riktignok virker litt slitne nå, elektrisk gardin i bakruta og airbag i det kjempestore rattet. Straks du setter på tenningen blir sikkerhetsbeltet ført frem til deg. Stilig! Plassen bak er slett ikke verst heller og totalt er dette en bil som har tålt tiden vel.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
En skikkelig drømmebil for alle som opplevde 80-tallet. Mange eksemplarer har dessverre blitt ødelagt av grusom styling, som avslører hvor mye grell smak det var på den tiden. Men hever du deg over dette, er det en real kjøremaskin med mye futt. De gjenlevende bilene blir sikkert klassikere etter hvert. Prismessig er det viktig å vurdere hvert eksemplar individuelt, men et pent eksemplar må du nok ut med minst 150 000 kroner for å sikre deg.

Foto: Autofil Vis mer

Husk at disse bilene straks blir veteran, og vil derfor bare øke i verdi. Utgiftsmessig trenger ikke 560 SEC å by på altfor store overraskelser. Mercedes er kjent for å bygge solide V8’ere, og teknikken er generelt god. Ankepunktene er stort sett karosseri og elektronikk. Hvis dette er på stell, kan du gjøre et supert kjøp hvis prisen er rett.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Mercedes-Benz 560 SEC (1989)

Sprek og velutstyrt, mye bil for pengene

Dyre deler, mye avansert teknikk som kan svikte