Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Mercedes-Benz S-klasse (1988)

Vil du at naboen skal tro du har fem ganger dyrere bil enn du egentlig har, og har bare 20 – 30 000 kroner å bruke? Her er svaret!

Mercedes S-klasse er et gammelt begrep som fortsatt eksisterer. Modellen vi ser nærmere på er den såkalte W126 som ble produsert fra 1979 til 1991. Til å begynne med kunne du få den med en 2,8-liter 6-sylindret på 156 hk eller en 5-liters V8 på 240 hk. Etter hvert kom det en hel haug med andre motoralternativ, og bilen du ser her er en 260SE fra 1988. Utseendet var praktfullt, og bilen ble en stor suksess for Mercedes-Benz.

LES OGSÅ:

Foto: Autofil Vis mer

Som ren motorveiscruiser er dette en bra bil. Retningsstabiliteten er fin, og kjøreegenskapene veldig bra med tanke på alder og vekt. Setekomforten er derimot lite å skryte av. Er det én ting Mercedes ikke kan, så er det å lage gode seter. Som ny er de hardere enn granitt, og når bilen blir gammel, er komforten plutselig verre enn i bunnen av et engelsk slaveskip på 1700-tallet.

En total mangel på utstyr irriterer også. Denne bilen konkurrerte mot Cadillac og Jaguar, og har ikke engang elektriske ruter! (Ei heller aircondition, cruise control eller elektriske seter…) Til og med en Mazda 626 GLX hadde elektriske ruter som standard i 1987. Pinlig!

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Her er det stort og romslig med lekre trepaneler i beste Mercedes-ånd. Men også ukomfortable seter i verste Mercedes-ånd. Her er det også mindre ekstrautstyr enn i hundesledene til Roald Amundsen.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Hvis du vil ha en bil til 25 000 kroner, men som ser ut som den koster det femdobbelte, er dette et supert alternativ. Det massive utseendet er fortsatt i stand til å imponere dine naboer, men ikke vis dem interiøret hvis du har sveiv til vinduene. Det er bare tragisk på en slik bil. Blant kjøperne i dag finnes også de som drømte om mastodonten da den var ny. Nå er den oppnåelig for alle. Billig i drift er den ikke, og deleprisene er lite hyggelig lesning. De 6-sylindrete motorene er derimot blant det beste Mercedes har bygd og bør holde omtrent like lenge som pyramidene i Egypt.

Foto: Autofil Vis mer

Automatkassene er også gode, og bør by på få utgifter. (Noen har manuelt gir, men det blir bare helt feil i en slik bil.) Det største ankepunktet er bensinforbruket, og en 6-sylindret utgave vil være like tørst som en V8. Grunnen er at sekseren må jobbe desto hardere for å trekke med seg en bil med en egenvekt som er like tung som statskassa...

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Mercedes-Benz 260 SE (1988)

Luksusbil til vrakpant

Dårlig komfort og overraskende lite luksus