Her vises GLA-klassen for første gang for publikum, i anledning bilutstillingen i Frankfurt i forrige måned. Dermed har også Mercedes omsider sin egen kompakt-SUV på markedet. BMW X1 og Audi Q3: Se opp! Foto: Newspress
Her vises GLA-klassen for første gang for publikum, i anledning bilutstillingen i Frankfurt i forrige måned. Dermed har også Mercedes omsider sin egen kompakt-SUV på markedet. BMW X1 og Audi Q3: Se opp! Foto: NewspressVis mer

Mercedes-Benz med GLA SUV

Nedtellingen har begynt: Den A-klassebaserte SUV-en kommer snart på markedet.

Mercedes-Benz hadde inntil nylig ingen kompakt SUV i sin modellportefølje. Vi har visst en stund at det skulle bøtes på denne mangelen og på bilutstillingen i Frankfurt nylig, kom omsider den offisielle GLA - et navn den norske importøren sikkert er veldig gla(d) for.

LES OGSÅ:

Høyere A

Her har Mercedes på en måte tatt en aldri så liten snarvei i og med at de har tatt utgangspunkt i sin nye for-/fire-hjulsdrevne plattform som ble innviet med A-klasse og deretter oppfulgt med designbomben CLA. Man har tatt det man hadde, gjort den høyere med litt lengre fjæringsvei og lengre dempere, og deretter har man montert røffere skjermbreddere og dertil hørende større hjul. Likevel minner nye GLA designmessig tydelig om A-klasse.

Som nevnt er GLA kompakt: Den oppgis å være 442 centimeter lang, 180 centimeter bred, og 150 centimeter høy.

Barskere blir det bare ikke

Mer detaljert

Riktig så lett er det dessverre ikke å lage en ny bil, for GLA innholder også noen interessante nyheter. Den får blant annet mulighet til å huse det nye permanente systemet for firehjulsdrift, naturligvis kalt 4Matic. Dette er blant tilbehøret, for bilen kommer også med kun forhjulsdrift, for den som ikke ønsker drift på alle fire.

Se bilder av nye GLA:

Artikkelen fortsetter under annonsen

Foto: Produsenten
Her vises GLA-klassen for første gang for publikum, i anledning bilutstillingen i Frankfurt i forrige måned. Dermed har også Mercedes omsider sin egen kompakt-SUV på markedet. BMW X1 og Audi Q3: Se opp! Foto: Newspress
Man kjenner igjen interiøret i Mercedes GLA fra A-klassen, men SUV-en er en romsligere bil. Inngangsbilletten til GLA-klassen koster 390.000 kroner - men frakt og leveringsomkostninger kommer da i tillegg. Foto: Daimler
Foto: Newspress
Dr. Dieter Zetsche, Vorstandsvorsitzender der Daimler AG und Leiter Mercedes-Benz Cars präsentiert den GLA Dieter Zetsche, Chairman of the Board of Management of Daimler AG and Head of Mercedes-Benz Cars, presenting the GLA

Les test av Mercedes-Benz A-klasse

GLA tilbys i denne omgang med fire alternative motorer. Dette er bensinmotorene GLA 200 og GLA 250, pluss dieselalternativene GLA 200 CDI og GLA 220 CDI. Firehjulstrekk blir ved lansering medio mars kun mulig å få i kombinasjon med de sterkeste motorene av hver sort: GLA 250 og GLA 220 CDI, men - trolig en viktig detalj for mange nordmenn: Lillebror GLA 200 får 4Matic allerede måneden etter.

Spreking

Selv om GLA bærer preg av å være en SUV, så er det også en bil med fraspark. En GLA 250 4Matic gjør eksempelvis 0-100 km/t unna på 6,5 sekunder, noe ingen trenger å skamme seg over. Dette er for øvrig den samme motoren som sitter i A 250 Sport, en bil som glatt kvalifiserer til medlemskap i GTI-klubben.

Sammenligningstest: A-klasse mot de argeste konkurrentene

Smarte løsninger

En bil som gir inntrykk av å være barsk må også ha barskt utstyr. Først av alt kan selvfølgelig GLA bli å få med Mercedes' kjente 7-trinns DCT girkasse. Versjoner med firehjulsdrift er også utstyrt med en DSR-kontroll (Downhill Speed Regulation eller nedoverbakkekontroll). En egen offroad funksjon gir endret respons når det gjelder gasspedal og girskiftpunkter, for å gi bedre kontroll.

Designelementer

Mercedes-Benz med GLA SUV

Innvendig vil Mercedes tilby bilen med andre pakkeløsninger enn på A-klasse. Utseendet vil også bli forskjellig, med andre materialvalg og farger.

Den utvendige designen er helt klart nye takter fra Mercedes-Benz i SUV-klassen. Dette kan bety farvel til den mer firkantede designen som har vært karakteristisk for denne typer bil fra Mercedes-Benz til nå.

En av grunnene er å få ned luftmotstanden, som på GLA måler lave Cd 0,29. Dette igjen er med på å redusere forbruk, og dermed også utslippet, som på GLA er nede i 114 gram CO2 per kilometer.

Dette er C-klasse i "Norgesversjon"

Av øvrig utstyr vil en GLA-klasse by på det meste av det som finnes i A-klasse. Spørsmålet er selvfølgelig når bilen kommer til Norge, og hvor mye den skal koste. Svaret på første spørsmål er: 29. november. Prisene har vi foreløpig ikke, men det vil nok ikke drøye lenge, for bilen er å finne på Mercedes' norske hjemmeside.

Gromlyd i nye S-klasse