Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Mercedes-Benz M-Klasse (2003)

Styggdyr, luksuriøs, overlegen: Dette var noen av oppfatningene om ML som ny. Men som bruktbil kan den faktisk gi mye for pengene!

I 1998 kom Mercedes med ML og timingen var perfekt for den sterkt økende etterspørselen etter store firehjulstrekkere. Mercedes-statusen skulle sikre høyt salg og den skulle ta kampen mot Range Rover, senere mot BMW X5 og flere amerikanske konkurrenter. USA var ventet å bli dens største marked. Bygget der borte ble dessverre kvaliteten ikke helt ”spitze-klasse”.

LES OGSÅ:

Det ble rapportert mye rufs på de første årgangene frem til facelift i 2002. I 2005 sto ny ML klar til å overta. Motorutvalget strakte seg fra firesylindret 2,3 på 150 hk, sekssylindret 3,2 på 210 hk, V8 4,3 på 271 hk og en versting AMG-variant på 347 hester. Diesel besto av 2,7 163 hk og 4,0 på 250 hk. Disse ble supplert av flere underveis. Vår bil er den mest populære 270 CDI med 370 Nm i moment ved 1800 omdreininger.

163 hk skyver 2050 kilo ”Mærsje” til hundre på 11,9 sekunder. Toppfarten er 185 km/t. Men noen kjøremaskin er det ikke akkurat. Det vagger i svingene, du har lite kontakt med underlaget og sittestillingen er mer som i en buss. Men komfortfølelsen er bra og du flyter av sted i mange mil. Tross km-standen føles også denne bilen fortsatt godt sammenskrudd og den gir et solid inntrykk. Den for også pluss for lavgir.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Plassen er god i ML og et av dens sterkeste kort. Som nevnt er sittestillingen noe mer primitiv for fører, men passasjerene klager ikke. Interiøret virker relativt solid tross alderen og alt av knapper og brytere virker som om de var nye. At dette er mer umoderne enn hva BMW’en byr på, må vi legge til. Bagasjerommet sluker fra utrolige 613- til 2020 liter.

Foto: Autofil Vis mer



Oppsummering
Denne generasjon ML er i dag i ferd med å bli veldig gammel. Det attraktive har liksom visnet hen. Igjen står det solide og noe trauste som appellerer til en annen gruppe enn nykjøperne. De som for eksempel setter pris på trekkevne og lavgirserie. Vår bil kostet ny i 2003 654 900 kroner før du hadde begynt å krysse av for ekstrautstyr, hvilket det fort ble litt ekstra av. Det var med andre ord en meget dyr firehjulstrekker. Kundene var de med størst firmabil og feitest lønnsslipp.

Foto: Autofil Vis mer

Dette var en attraktiv snobbebil å kjøre til hytta med for de som hadde råd til det. I dag er et rikelig utvalg av ML’er på finn.no tilgjengelig fra cirka 100 000 kroner. Da får du den lille bensinmotoren og en bil som har rullet mer enn 200 lange kilometer. Den mest kurante 270 CDI får du fra 150 000 kroner. Gå for bil med faceliften som er tilgjengelig fra 200 000,-. Bensinutgavene kan fort ligge lavere i pris og er verdt og undersøke. Sparer du mye penger, kan de kompensere for de økte drivstoffutgiftene.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Mercedes-Benz ML 270 CDI (2003)

God plass, soliditetsfølelse

Primitiv kjørestil