Det begynner å bli opphetet stemning i luksus-SUV-klassen med flere viktige nyheter som alle slåss mer eller mindre om samme kundegruppe.
Det var BMW som trakk først for litt over et år siden, med en helt ny X5, som vi kjørte i november 2013. Så viste Volvo sin meget imponerende XC90 og kort tid etter kunne Audi avduke en splitter ny Q7.
ML blir GLE
Mercedes kunne ikke sitte stille og se på dette idet ML nærmer seg midten på sin livssyklus. De har derfor foretatt en gjennomgripende oppdatering av M-klassen, oftest kjent som ML. Samtidig endres navnet til GLE.
I tillegg til de ovenfor nevnte nye konkurrentene, blir den bedre i stand til å konkurrere også mot vår favoritt i klassen da den kom, annen generasjon Range Rover Sport.
Blant nyhetene er den ladbare hybriden GLE 500 e, som kombinerer 333 hestekrefter fra en direkteinnsprøytet V6 3.0 bensinmotor, med en elektrisk motor på 116 hester.
Dermed muliggjøres utslippsfri småkjøring, samt store kraftreserver når behovet melder seg: Total system-effekt når nemlig 442 hestekrefter og maksimalt kombinert dreiemoment er 650 newtonmeter.

Ikke bare nytt navn
I tråd med den nye navnestrukturen Mercedes-Benz er i ferd med å innføre, vil oppgraderingen av ML nå kalles GLE, der GL indikerer SUV-segmentet og E avslører klassetilhørighet.
Med innføringen av GLE er det ikke bare ML som får nytt navn og en ny front (som vi kjenner igjen fra GLE Coupe som ble vist tidligere i vinter).
Blir ladbar
Den største nyheten for norske forbrukere er nok likevel at GLE kommer som ladbar hybrid.
- Kundene ønsker å redusere utslipp, men samtidig beholde rekkevidden de får med en tradisjonell forbrenningsmotor, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør for Mercedes-Benz Personbil i en pressemelding.
- GLE 500 e tilbyr nettopp dette og med det norske avgiftssystemet kan jeg avsløre at prisen kommer til å bli svært hyggelig, avslutter Danielsen.
Rekkevidden på bare strøm oppgis å være 30 kilometer, og den skal kunne kjøres elektrisk helt opp til 130 km/t, et høyere tall enn de fleste konkurrentene.

Ni trinn blir standard på diesel
Ved salgsstart vil GLE være tilgjengelig med syv motoralternativer, fra den effektive GLE 250 diesel med 204 hestekrefter(nå med et oppgitt forbruk på 0,57 liter per mil), til toppmodellen GLE 63 AMG S med 585 hestekrefter. Alle modellene leveres i Norge med 4Matic firehjulsdrift som standard.
Dessuten er den nye 9-trinns automatkassen (9 G-Tronic), standard på dieselversjonene, mens de bensindrevne bilene fortsatt vil ha varianter av 7 G-Tronic.
Som nesten alltid ved slike oppdateringer, er det gjort en innsats for å redusere forbruk og utslipp, og Mercedes lover en reduksjon i CO2 på 17 prosent i snitt i forhold til utgående ML.

Utvidet standardutstyrsliste
I tillegg til standardutstyret fra ML vil GLE komme med blant annet en såkalt kryssvind-assistent som skal hjelpe til å bevare stabiliteten i ruskevær, og antikollisjons-beskyttelse, start/stop funksjon, valg mellom flere kjøreprogrammer (Dynamic Select) og nytt multifunksjonsratt.
I Norge vil også DAB-radio (DAB+), være standard, i tillegg til 8-tommers skjerm og lydanlegget Audio 20 med forberedelse for Garmin-navigasjon.
Mercedes-Benz GLE skal avdukes på bilmessen i New York 1. april. Det er ikke offisielt når den blir tilgjengelig hos norske forhandlere, men vi har rimelig god grunn til å tro at det blir tidlig på høsten en gang.
Modell | Motorvolum (cc) | Dreiemoment | Hk | Forbruk blandet | CO2-utslipp |
(Nm / ved o/min) | kjøring | blandet kjøring | |||
GLE 250 d | 2.143 | 500 / 1.600 - 1.800 | 204 | 5,9-5,7 l/100 km | 156-149 g/km |
GLE 350 d | 2.987 | 620 / 1.600 | 258 | 6,6-6,4 l/100 km | 179-169 g/km |
GLE 400 | 2.996 | 480 / 1.600 - 4.000 | 333 | 9,2-8,8 l/100 km | 215-209 g/km |
GLE 500 | 4.663 | 700 / 1.800 - 4.000 | 435 | 11,5-11,0 l/100 km | 269-258 g/km |
GLE 500 e | 2.996 | 480 / 1.600 - 4.000 | 333 | 3,7-3,3 l/100 km | 84-78 g/km |
GLE 63 AMG | 5.461 | 700 / 1.750 - 5.500 | 557 | 11,8 l/100 km | 276 g/km |
GLE 63 AMG S | 5.461 | 760 / 1.750 - 5.250 | 585 | 11,8 l/100 km | 276 g/km |
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.