Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Mercedes-Benz Geländewagen (1985)

Størst, tøffest, raskest og klart mest luksuriøs. Audi S8 får full pott på samtlige kategorier. Og nå kan du sikre deg et slikt lokomotiv til prisen av en Skoda Octavia stasjonsvogn!

Geländewagen fylte 30 år i 2009 og var i utgangspunktet påtenkt rollen som militært kjøretøy. Mange har nok også operert en G-klasse i førstegangstjenesten. Men så var det noen som skjønte at en robust firehjulstrekker som kan ta seg fram nær sagt overalt, ja det kan folk ha bruk for. Motorutvalget varierer mellom ulike bensin- og dieselmotorer. Vår bil er en 300 GD med femsylindret 3-liters dieselmotor på opprinnelig 88 hester. Men bilen har ettermontert turbo, og selger opplyser at den har 125 hester. Originalt strekker den våpen ved 127 km/t med automatkasse.

LES OGSÅ:

Foto: Autofil Vis mer

Tid på 0-100 er et ikke-tema... Sjelden har vi tenkt at en bil må være bedre utenfor veien enn på, men her er det nærliggende. Oppsettet er relativt primitivt og dens tiltenkte oppgave lyser igjennom. Sittestillingen er som i en eldre buss, det jumper opp og ned og du må virkelig jobbe med rattet for å holde sporet. Støynivået er selvsagt høyere enn dagens biler, og turboen uler høylytt. Akkurat det, kan faktisk være litt tøft. Men det river ikke snerken av grøten av den grunn, og du må ha gassen i bånn i oppoverbakker om tempoet skal holdes.

Foto: Autofil Vis mer

Svartrøyken står da som en skodde og minner deg på om å ta det med ro – det er jo tross alt en gammel bil. Men den har sin sjarm og den har sin styrke. Gamlingen kan trekke to tonn, og lavgirserie samt sperrer både foran og bak kan låses. Det sikrer deg framkommelighet i enhver finansiell krise. Dessuten virker den solid og evigvarende som granitt.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Plassen er det lite å si på. Fem mennesker har det relativt romslig, og bagasjerommet tar imot fra 745 til hele 1730 liter. Men det er benkeseter og (igjen) interiørkvaliteten kan ikke sammenlignes med dagens firehjulstrekkere. Riktignok har vår bil komfortutstyr som automatgir og klimaanlegg – og interiøret er i seg selv pent brukt.
Likevel klonker det hardt i metall når du smeller igjen døra, og under kjøring ble vi fuktige på beina når det regnet…

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Jappene har forsvunnet, men Geländewagen består. Nå er det de ikke-snobbete firehjulstrekk-entusiastene som handler. Geländewagen vil alltid ha tilnavnet børstraktor, men den har mest synonymt med sistedelen av tilnavnet… På bruktmarkedet må hvert eksemplar vurderes individuelt, for spriket er stort. Du får rusthauger uten motor og hjul til et par tusenlapper, men regn med i overkant av 30 000 kroner for en kjørbar bil. Vår bil ligger på 70 000 kroner, og da kan du forlange noe som er i god stand.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Mercedes-Benz Geländewagen 300 GD (1985)

Solid traver, sterk og robust

Primitive kjøreegenskaper, svak motor