Mercedes-Benz G-klasse oppdateres

Det er ikke så ofte lenger at man kan si om en SUV at det er en terrengbil. Mercedes G er en av de få.

<b>ET UDØDELIG IKON?</b> Mercedes-Benz G-klasse med internkode BR 463 ser vi her i utgaven G 500 som ny 2015-modell. G-klasse er både luksus-SUV og fullverdig terrengbil som blant annet kan skilte med tre låsbare differensialer. Foto: DAIMLER
ET UDØDELIG IKON? Mercedes-Benz G-klasse med internkode BR 463 ser vi her i utgaven G 500 som ny 2015-modell. G-klasse er både luksus-SUV og fullverdig terrengbil som blant annet kan skilte med tre låsbare differensialer. Foto: DAIMLER Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hvor mange ganger har man ikke annonsert at det snart ville være over og ut for den ærverdige G-en fra Mercedes-Benz, opprinnelig fra Steyr-Daimler-Puch? Vel, nå fornyes den nok en gang.

Mercedes-Benz G-klasse, med G som i Geländewagen, har fremstått som en ekte og ærlig terrengbil siden den kom i serieproduksjon i 1979.

Dette selvsagt uten å kunne rivalisere, når det gjelder «ærverdighets»-status, med klassens ubestridte patriark, som allerede da hadde fylt 30 - Land Rover Defender.

Ikon-status

Den har likevel, etter over 35 års karrière opparbeidet seg en status som ikon, hvilket blant annet har gitt den det privilegium å være unntatt fra den nye navngivnings-strukturen Mercedes har innført. Den beholder derfor sitt G-prefiks ubesudlet av vedheng, i motsetning til eksisterende GLA og den nylig viste GLC og nye ML-etterfølger GLE - for ikke å snakke om neste GL, som blir GLS...

SIVILISERT, MEN DYR: En eksklusiv versjon av oppdaterte G-klasse blir tilgjengelig både som AMG G 63 og AMG G 65. Det er spesialmodellen Edition 463. Foto: DAIMLER
SIVILISERT, MEN DYR: En eksklusiv versjon av oppdaterte G-klasse blir tilgjengelig både som AMG G 63 og AMG G 65. Det er spesialmodellen Edition 463. Foto: DAIMLER Vis mer


Forsiktig tøffere - og mer stabil

Det er ikke bare en diskret ansiktsløftning som er blitt G-klasse til gode i form av nye støtfangere og breddede hjulbuer etter AMG-standard. Det er særlig oppgraderte motorer som gjør G-klassen mer tidsriktig - og registrerbar etter EU6-normen. Det betyr lavere forbruk og utslipp, men samtidig forbedrede ytelser.

Dette medfølges av oppgradert hjuloppheng og oppdatert elektronikk. Adaptiv demping av siste generasjon og den forbedrede fjæringen skal, i samarbeid med videreutviklet stabilitetsprogram,gjøre bilen tryggere på veien og gi den mer stabilitet samt redusert krenging ved svingkjøring.

KLASSE: Jada, og gjenkjennbart G sådan, med designo nappaskinn i brunt og oppgraderte interiørdetaljer. Men kantete er det fortsatt, og det solide håndtaket for passasjeren foran er på plass. Foto: DAIMLER
KLASSE: Jada, og gjenkjennbart G sådan, med designo nappaskinn i brunt og oppgraderte interiørdetaljer. Men kantete er det fortsatt, og det solide håndtaket for passasjeren foran er på plass. Foto: DAIMLER Vis mer


Ingen under 600 Nm

Det tilbys ingen G-klasse med moderat motor lenger; svakest er den eneste dieseldrevne versjonen, G 350 d, med tross alt en V6-motor som yter 245 hestekrefter og en anselig trekkraft på 600 newtonmeter.

Midt-på-treet-utgaven er ingen ringere enn G 500, som introduserer i G-klassen den nyeste V8-motoren Mercedes har å by på, den moderne og kompakte 4-literen på 422 hester med biturbolading plassert mellom sylinderrekkene, såkalt hot inside V - som i Mercedes-AMG GT og GT S.

MULTITASKING: Mercedes-Benz G-klasse anno 2015 kan forsere både elver og brede avenyer. Her en G 500 i obsidiansort. Foto: DAIMLER
BOULEVARDIER: G 63 AMG i såkalt Mystic Brown, utenom terrenget. Foto: DAIMLER
SNOBBER OPP: Reservehjulet er der det skal være - på bakdøren, men dekoren er siste skrik og ikke billig. Foto: DAIMLER
I SITT ELEMENT: Selv om mange eiere sjelden våger seg utenom veien, er det dette bilen opprinnelig ble bygget for. Foto: DAIMLER
VÅGER NYTT: For den som vil prøve noe annet kommer nå G-klasse (her en AMG 63,)i blant annet tomat-rødt! Foto: DAIMLER
TOPPEN: Her ser vi Mercedes-AMG G 65 med designo nappaskinnseter i svart og sandfarge. Foto: DAIMLER
NY DASH: Her ser vi fortsatt Mercedes-AMG G 65 med designo nappaskinnseter i svart og sandfarge. Og med oppdatert førermiljø. Foto: DAIMLER
KARBON: Her ser vi midtkonsollen i AMG G 63 med karbon-interiør. Foto: DAIMLER


Denne konfigurasjonen hadde vi for øvrig nylig anledning til å presentere i forbindelse med at Mercedes viste den oppsiktsvekkende ekstrem-SUV-en G 500 4x4².

G-rekken anno 2015 toppes av to enda heftigere AMG-versjoner: Oppgraderte AMG G 63 og V12-kongen AMG G 65 (se spesifikasjoner i tabell).

Ingen smågutter å spore i årets G-klasse, med andre ord.

Oppdaterte G-klasse vil kunne bestilles fra i sommer, introduksjonen i Norge har vi per nå ikke detaljinformasjonen om. (oppdateres!)

Fornyet G-klasse: Dette er versjonene
VersjonMotorCcmHkNm0-100 km/t
G 350 dV62.9872456008,9 sek
G 500V83.9824226105,9 sek
AMG G 63V85.4615717605,4 sek
AMG G 65V125.9806301.0005,3 sek