Hvor mange ganger har man ikke annonsert at det snart ville være over og ut for den ærverdige G-en fra Mercedes-Benz, opprinnelig fra Steyr-Daimler-Puch? Vel, nå fornyes den nok en gang.
Mercedes-Benz G-klasse, med G som i Geländewagen, har fremstått som en ekte og ærlig terrengbil siden den kom i serieproduksjon i 1979.
Dette selvsagt uten å kunne rivalisere, når det gjelder «ærverdighets»-status, med klassens ubestridte patriark, som allerede da hadde fylt 30 - Land Rover Defender.
Ikon-status
Den har likevel, etter over 35 års karrière opparbeidet seg en status som ikon, hvilket blant annet har gitt den det privilegium å være unntatt fra den nye navngivnings-strukturen Mercedes har innført. Den beholder derfor sitt G-prefiks ubesudlet av vedheng, i motsetning til eksisterende GLA og den nylig viste GLC og nye ML-etterfølger GLE - for ikke å snakke om neste GL, som blir GLS...

Forsiktig tøffere - og mer stabil
Det er ikke bare en diskret ansiktsløftning som er blitt G-klasse til gode i form av nye støtfangere og breddede hjulbuer etter AMG-standard. Det er særlig oppgraderte motorer som gjør G-klassen mer tidsriktig - og registrerbar etter EU6-normen. Det betyr lavere forbruk og utslipp, men samtidig forbedrede ytelser.
Dette medfølges av oppgradert hjuloppheng og oppdatert elektronikk. Adaptiv demping av siste generasjon og den forbedrede fjæringen skal, i samarbeid med videreutviklet stabilitetsprogram,gjøre bilen tryggere på veien og gi den mer stabilitet samt redusert krenging ved svingkjøring.

Ingen under 600 Nm
Det tilbys ingen G-klasse med moderat motor lenger; svakest er den eneste dieseldrevne versjonen, G 350 d, med tross alt en V6-motor som yter 245 hestekrefter og en anselig trekkraft på 600 newtonmeter.
Midt-på-treet-utgaven er ingen ringere enn G 500, som introduserer i G-klassen den nyeste V8-motoren Mercedes har å by på, den moderne og kompakte 4-literen på 422 hester med biturbolading plassert mellom sylinderrekkene, såkalt hot inside V - som i Mercedes-AMG GT og GT S.
Denne konfigurasjonen hadde vi for øvrig nylig anledning til å presentere i forbindelse med at Mercedes viste den oppsiktsvekkende ekstrem-SUV-en G 500 4x4².
G-rekken anno 2015 toppes av to enda heftigere AMG-versjoner: Oppgraderte AMG G 63 og V12-kongen AMG G 65 (se spesifikasjoner i tabell).
Ingen smågutter å spore i årets G-klasse, med andre ord.
Oppdaterte G-klasse vil kunne bestilles fra i sommer, introduksjonen i Norge har vi per nå ikke detaljinformasjonen om. (oppdateres!)
Versjon | Motor | Ccm | Hk | Nm | 0-100 km/t |
G 350 d | V6 | 2.987 | 245 | 600 | 8,9 sek |
G 500 | V8 | 3.982 | 422 | 610 | 5,9 sek |
AMG G 63 | V8 | 5.461 | 571 | 760 | 5,4 sek |
AMG G 65 | V12 | 5.980 | 630 | 1.000 | 5,3 sek |
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.