Over 4,2 meter akselavstand, og drift på alle seks hjulene. 544 hk sørger for kraften.
Over 4,2 meter akselavstand, og drift på alle seks hjulene. 544 hk sørger for kraften. Vis mer

Mercedes-Benz G 63 AMG på 6 hjul

Noen strekker strikken litt lenger, og i Dubai er de kjent for akkurat det.

Når du skal virkelig ut på vidda er det kjekt med en stor 4x4, men hva om du skal enda lenger? Trenden i Dubai begynner nå å peke mot 6x6, noe Mercedes-Benz har tatt høyde for.

LES OGSÅ:

De har nå bygget om to G-klasse, du vet bilen med det klingende klengenavnet Geländewagen, og gitt den tre akslinger i stedet for to. Og om du skulle være i tvil, så ja, det er drift på absolutt alle.

Høydesyk med bil i Andes

Konkurrentene

I motsetning til konkurrentene Toyota Land Cruiser og Jeep, så er G-klasse som en ung jypling å regne. Utviklingen av de første bilene startet i 1972, etter at Mercedes-Benz og Steyr-Daimler-Puch dannet et felles selskap som skulle utvikle nettopp et terrengkjøretøy. Det norske forsvaret var en av de første som leverte en stor ordre på den nyskapningen fra selskapet, som het Geländefahrzeug GmbH. Det ferdige produktet ble lansert på Paul Richard, en bane i Frankrike.

I fri utfoldelse:

Over 4,2 meter akselavstand, og drift på alle seks hjulene. 544 hk sørger for kraften.

Døden nær

Etter den gang har bilen på papiret blitt avlivet mang en gang, men den er fortsatt høyst levende. Hver gang er det blitt blåst liv i den igjen, og nå viser de altså ytterligere en ny versjon av bilen som nekter å dø. Denne gangen altså med tre akslinger og seks hjul.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En bilferie utenom det vanlige

Heftig utgangspunkt

For virkelig å ha noe å slå på tromma over, så har MB valgt å bruke AMG G63-versjonen som basis. Denne har en V8 biturbo under panseret, som på det meste kan by på 760 Nm og 544 hk. Dette forflyttes videre gjennom en 7-trinns G-Tronic automatkasse, og en reduksjonskasse med lavserie. Deretter går kraften videre til de tre akslingene.

Med Land Cruiser V8 på Fuerteventura

To tanker

Når du drar en bil med såpass sterk motor ut i terrenget, så handler det ikke lenger om liter per mil, men per time. Drivstoffet renner fort igjennom, og en vanlig tank holder ikke lenge. Derfor har MB satt inn en ekstra tank på 63 liter, i tilllegg til den ordinære på 96 liter. Dermed koster det deg glatt et par tusen kroner å fylle fullt, selv om du skulle få bensinen rimelig.

Se video:

Automatisk eller manuelt

Bilen har et system som automatisk tar seg av logikken i systemet for 6-hjulsdrift, og har blant annet fem differensialsperrer som låses inn og ut etter behov. Dette kan også styres manuelt i tre forskjellige steg. Normalt går stikkakslingene ut fra hjulnavet, og rett ut til en differensial. Dette reduserer den nevnte bakkeklaringen, noe som her ikke var ønskelig. Derfor, for å være sikker på så god fremdrift som mulig har bilen fått portalakslinger. Disse består av et ledd ytterst ved hjulene som igjen er lenket til en tverraskling som er bygget inn høyere mellom rammevangene. Dette vises på noen av bildene, hvor man tydelig ser fraværet av vanlige akslinger.

Bilferie i Afrika

Leketøy for sjeikene

Det virker som om Dubai er stedet for denne type bil, for også Arctic Trucks har nå bygget om biler etter samme prisnippet. De har derimot gjort Toyota Land Cruiser V8 til offer for innhugget. Også de har laget en form for pick-up av bilen, men dette er det i stor grad kunden som definerer på forhånd.

Se detaljene:

En Toyota Land Cruiser, bygget i Drammen

Taliban-racer

Med en total akselavstand på 4,2 meter er det mye som tyder på at bilen krever sin plass, men i ørkenen er det plass nok. I tillegg ser det ut til at det er hysterisk morsomt. Det neste blir vel at vi ser Taliban spinne rundt i Afghanistan med nyvinningen og mitraljøse på planet. Det er absolutt ingen signaler om at bilen vil finne veien til Norge, og ettersom vi heller ikke har lov å kjøre i utmark vil den mer ordinære 4x4-versjonen fortsatt duge mer enn nok.

Prisen? Mercedes-Benz sier de bare har en bil i sortimentet som er dyrere, og det er den elektriske utgaven av SLS AMG. Utenom den vil dette bli den mest kostbare bilen de noen gang har laget.