Mercedes-Benz E240: Nå med 2,6-liters motor

Tidligere kunne du stole på de sølvglinsende tallene som prydet BMW- og Mercedes-hekkene. En BMW 323i hadde selvsagt 2,3-liters motor og en Mercedes E240 hadde en 2,4-liter.

BMW forlot sitt system med modellene 316i og 323i. Disse har nemlig motorer med henholdsvis 1,9 og 2,5 liter slagvolum. Nå følger Mercedes i BMW sine fotspor, og utstyrer E240 med en 2,6-liters motor - uten å endre navnet.

Hvorfor? Vi vet ikke, men navnevalget kan muligens ha sin bakgrunn i at 260 E i sin tid solgte overraskende dårlig i forhold til 230 E og 300 E. Kanskje har Mercedes-Benz funnet ut at tallet 260 rett og slett har en dårlig klang?

Uendret effekt

Hvis vi tar en titt på selve motoren, finner vi raskt ut at også denne kraftkilden, i likhet med alle dagens Mercedes-seksere, har V-form. Og som forgjengeren har også denne tre ventiler og to tennplugger per sylinder.

Til tross for at motoren har to desiliter større slagvolum enn forgjengeren, utvikler den nøyaktig like mange hestekrefter. De 170 hestekreftene er imidlertid på plass noe tidligere. For mens du med 2,4-literen må opp i 5.900 o/min for å hente ut de 170 hestekreftene, holder det med 5.500 o/min for at 2,6-literen skal yte det samme.

Høyere dreiemoment

Det maksimale dreiemomentet har imidlertid økt. Den nye motoren yter 240 newtonmeter ved 4.500 o/min, mens du med 2,4-literen må ta til takke med 225. Men i 2,4-literen er maksimalt dreiemoment til gjengjeld på plass allerede ved 3.000 o/min.

Tyngre

Dagens trend i bilbransjen er at motorene blir stadig lettere og mer gjerrige. Derfor er vi negativt overrasket over den nye motoren. For ifølge den norske Mercedes-Benz-importøren, Bertel O. Steen, veier E240 med den nye motoren 1.535 kilo og er dermed 110 kilo tyngre enn "gamle" E240.

Tørstere

Den økte vekten har blant annet bidratt til et høyere drivstoff-forbruk. For mens 2,4-literen klarte seg med 0,76 liter per mil ved blandet kjøring, trenger 2,6-literen 0,83 liter per mil. Og bykjøring blir en enda dyrere fornøyelse. Oppgitt forbruk er nemlig hele 1,6 liter på milen.

Vår testtur bekreftet at forbruket har økt. Da vi i mars testet "gamle" E240 Avantgarde, målte vi et forbruk på 1,0 liter per mil ved blandet kjøring av den aktive sorten. Denne gangen opplevde vi at motoren supte i seg hele 1,2 liter per mil.

Dyrere

Samtidig har E240 blitt dyrere. En E240 Avantgarde koster nå 573.000 kroner, drøye 23.000 kroner mer enn den kostet med 2,4-literen. Deler av prishoppet skyldes økt vekt- og slagvolumavgift. Men bilen har også blitt enda mer velutstyrt, blant annet kan nå rattet justeres både i høyde og dybde.

Vårt testeksemplar hadde i tillegg ekstrautstyr som skinninteriør, regnsensor, parkeringssensor, integrerte barneseter og handsfree. Dermed kommer prisen opp i 32.000 kroner.

Den nye E240 er altså ingen rimelig fornøyelse, verken i innkjøp eller bruk. Likevel, for den som har råd, er det svært mange gode grunner til å vurdere en E240. Les mer i artikkelen "Motor og kjøreegenskaper".