Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Mercedes-Benz E-klasse 4Matic (1987)

Sekser, firehjulstrekk og stjerne på panseret: Visst er det mulig å få alt dette til en rimelig penge!

Før i tiden, for lenge lenge siden, bygde Mercedes biler uten å tenke nevneverdig på kostnader. Målet var at kvaliteten skulle overgå alt og alle – og at det skulle vare evig. Denne generasjonen E-klasse er det ypperste eksempelet på det. Den tunge og solide følelsen denne bilen gir, har også Mercedes selv slitt med å matche siden.

LES OGSÅ:

Over 20 år gammel Mercedes er kanskje ikke det mest opplagte valget når du skal investere mange kroner i bruktbil. Men igjen gjelder regelen at du får veldig mye for pengene når du går for de litt alternative bilene. Og det eneste som kan rokke ved direktørfaktoren ved E-klassen, er alle taxiversjonene som ruller rundt av denne modellen. Det sier til gjengjeld sitt om driftssikkerheten.

Foto: Autofil Vis mer

300 E 4Matic betyr en solid og holdbar sekser og Mercedes’ velrenommerte firehjulstrekksystem. Det siste gjør dette til en meget habil vinterbil. Testbilen har 190 000 km på telleren og full servicehistorikk, noe som forteller to ting: Her er det mye bil igjen – og du skal ha mye uflaks hvis det dukker opp store negative overraskelser de første årene. Bilen trives utmerket på landevei og på langtur svelger den unna milene på en komfortabel og avslappende måte.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Setene er harde på tradisjonelt Mercedes-vis. Litt for harde etter manges smak, men til gjengjeld kan du sitte i time etter time uten å bli sliten. Utstyrsnivået er ganske bra. Airbag er overraskende nok på plass. Det er også automatgir, elektriske speil, alarm, lyktespylere og klimaanlegg. Vinduene må imidlertid sveives opp og ned – og kassettspilleren sladrer om 80-tallsopphavet. Kjørestillingen er helt forbilledlig og kvaliteten på brytere og betjeningshendler er akkurat som forventet. E-klasse er en stor bil og det gjenspeiler seg i solid kupéplass – og et romslig og lettlastet bagasjerom.

Oppsummering
Det noe utslitte taxi-stempelet begynner nå å avta for alvor på denne modellen. Det gjør gode eksemplarer til skikkelige klassikere, som holder seg usannsynlig godt i pris. Vi har sett 20 år gamle 300 E 4Matic til langt over 100 000 kroner (!!!), noe som sier sitt… På den andre siden er det lurt å legge litt penger i en velholdt bil, framfor å kjøpe et lurvete eksemplar som skriker etter dyre servicer. Hvis du legger rundt 50 000 på bordet, har du en helårs bruksbil som til og med moderne biler må bukke i støvet for…

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Mercedes-Benz 300 E 4Matic (1987)

Bunnsolid kvalitet, perfekt for langturer

Store reparasjoner kan bli veldig dyre