Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Mercedes-Benz CLK (2000)

Mercedes-Benz CLK har en stor fanskare. Bilen er pen, og med taket nede blir den ikke akkurat verre å se til. Men er det gull alt som glimrer?

Ser du etter en pen Mercedes til en billig penge er det ikke så dumt å vurdere en CLK fra rundt århundreskiftet. Bilen ble kjøpt ny av dem som ville imponere sine omgivelser med siste nytt innen statusbil. Enda større status fikk du hvis du kom i cabrioleten. Dermed snakker vi om mange velstående menn og kvinner, gjerne ansatt i tidsklemmeyrker som advokat, meglere og lignende.

LES OGSÅ:

Foto: Autofil Vis mer

På veien er den en utpreget langkjøringsdoning. Bremsene biter godt, og man har relativt god plass. Dekkstøy er et kjent fenomen på disse bilene, og chassiset er langt fra så bra som på konkurrentene.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Som vanlig hva angår Mercedes: Setene er helt forferdelige. Jeg har sittet på utedasser som er mer behagelige. Ellers er det meste hentet rett fra den samtidige E-klassen. Alt er enkelt, funksjonelt og lett å betjene.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Fortsatt er dette en statusbil, og skal du imponere er dette det naturlige valget. Du betaler riktignok mye for stjerna på panseret, men det er ikke til å komme bort fra at dette er en pen bil som kler pene velkledde mennesker. Ekstra lekker er den i briljantrød metallic.

Kvalitetsmessig har CLK et relativt frynsete rykte, med mye rust – spesielt i bakskjermene. Elektriske problemer er heller ikke uvanlig, i tillegg til tull med automatkassen. Deleprisene for en CLK er høye, og forsikringen ikke av de gunstigste.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Mercedes-Benz CLK Cabriolet (2000)

Pent utseende

Dårlige seter, laber kvalitet