Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Mercedes-Benz C-Klasse (1997)

Å kjøre med stjerne på panseret trenger ikke å koste hundretusenvis av kroner. Her har du en pålitelig sliter til noen titalls tusenlapper…

Uttrykket ”Baby-Benz” ble lansert med forgjengeren til førstegenerasjon C-klasse – Mercedes 190. At prestisjemerket fra Stuttgart kunne produsere noe så lite, var nært utenkelig. Men den ble en suksess, og i 1993 sto C-klasse klar til å overta stafettpinnen. Utgangspunktet var i stor grad det samme med høy Mercedes-faktor og enda flere motoralternativer. I 1996 kom stasjonsvognen, som gjorde modellen enda mer kommersiell og tilgjengelig for større kjøpegruppe.

LES OGSÅ:

Foto: Autofil Vis mer

Et velkjørende, støysvakt og godt sammenskrudd alternativ til Audi 80 og BMW 3-serie var C-klassens misjon. Du fikk den med 1,8-, 2-, 2,3- og to V6-motorer på 2,4- og 2,8-liter. Noen dieselvarianter ble toppet av en svært sjelden sak her til lands C-klasse AMG. Etter faceliften i 1998 fikk den V8 og 306 hester. En klar BMW M3-konkurrent!

Vår C180T med 122 hk og manuell kasse gjør 0–100 på 12,5 sekunder og toppfarten er 190 km/t. Mercedesen virker forbausende godt sammenskrudd med så mange mil bak seg. (Vår testbil har ruslet 320 000 km!) Det har nok sammenheng med kjørestil hos tidligere eiere. Komforten er bra, flyten fortsatt svært god og den duger fortsatt svært bra til langkjøring.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Mercedes C-klasse er mindre enn Audi 100, men her har vi som nevnt tatt utgangspunkt i pris. For en familie på fire holder plassen godt nok. At tiden også har gått fra Mercedes på interiørfronten, er ikke til å unngå. Men det meste virker, og alle betjeningsfunksjoner, brytere og lignende er fortsatt svært solide. Bagasjerommet sluker fra 465- til 1510 liter.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Mercedes har liksom alltid fridd til de mer velbemidlede, og C-klasse var intet unntak. Den var dyr i innkjøp, og i 2000 kostet vår bil 393 400 før du la til noe utstyr. Mellomledere som siklet på sjefens bil, golfspillere, trofaste stjerneentusiaster og andre med romslig økonomi var kjøperne.
I dag er imaget veldig delt. På den ene siden har du de trofaste som ser hvilken slitesterk, sikker og kvalitetsgod Mercedes dette er, på den andre har du de som ser den som en rånebil. Klarer du å se bort fra disse ytterpunktene, har du en bil som kan gi mye for pengene.

Foto: Autofil Vis mer

Godt over 300 biler av denne generasjonen ligger til salgs på finn.no, og du finner alt fra kollisjonsskadde restaureringsprosjekter til 5000 kroner til pedantisk holdte pensjonistbiler med lav kjørelengde til over 100 000 kroner. Større motor og mer utstyr betyr høyere pris, men en C180T eller C200T er fullt tilgjengelig til 35 000 kroner. Bruk tid på å finne den rette!

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Mercedes-Benz C-klasse (1997)

Fortsatt solid

Litt daff og traust