Mercedes-Benz C 32 AMG

LISBOA (DinSide Motor): De som vil ha fart og komfort i skjønn forening har nå fått et nytt alternativ. Effektmessig er C 32 AMG en sportsbil, men kjørefølelsen minner mer om en ”vanlig” sedan.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Mercedes trenger hjelp fra sin lille datter, AMG, når det virkelig skal gå fort. Det gjør det også, C 32 AMG er i besittelse av et voldsomt drag.

Litt annerledes

Effekten må opp dersom Mercedes skal hevde seg mot BMW og Audi. Akkurat dét fikses av en kompressor med ladeluftkjøler som er lirket ned mellom sylinderrekkene. Hvordan dette virker leser du om i artikkelen om SLK 32 AMG.

I motsetning til konkurrentene BMW M3, som ikke bruker tvangforing av motoren i det hele tatt, og Audi RS4, som har to turboer, har Mercedes altså valgt å bruke kompressor.

Lik sine søsken

C 32 AMG leveres både som sedan og stasjonsvogn, som ved første øyekast er påfallende like sine svakere søsken. Diskrét styling, brede dekk og to grove blanke eksosrør er det første som skiller AMG-bilene fra hopen. Med motoren i gang, kan du i tillegg nyte herlig brumming fra V6’eren. Emblemer både bak og på sidene sladrer også om at det her er noe dyrt og spesielt som er på farten.

Selv med 354 hestekrefter til disposisjon er det fullt mulig å leve med en AMG til daglig bruk. For deg med små barn kan det nevnes at det finnes egne barneseter i AMG-design.

Familierakett

Med en normalt treg familiebil kan du nesten til enhver tid bruke gassen for det den er verdt. Det er ikke mulig med denne bilen. Her er det så mye effekt at du må porsjonere ut effekten med en fintfølende høyrefot. Hvis ikke asfalten er helt tørr kan du med fordel bruke ESP (elektronisk stabilitetskontroll) absolutt til enhver tid.

Men når forholdene ligger til rette, og du ukritisk kan utfolde deg, er det duket for en festtur uten sidestykke. Du hører motoren brøle tilfreds, akkompagnert av ynkende skrik fra dyre Pirelli P Zero dekk som kjemper en uvinnelig kamp om grep på asfalten. ”Sjefen” i denne bilen er AMG-motoren, som uten omtanke for verken passasjerer eller omgivelser pøser ut effekt rikelig monn - og du bare må like det.

Barske ytelser

Kompressor er nøkkelordet til skikkelige fremdrift. Effektuttaket er 354 hestekrefter og dreiemomentet er 450 newtonmeter. I løpet av 5,2 sekunder passerer speedometeret 100 kilometer i timen, og i det øyeblikk det har gått 18,6 sekunder indikeres det 200 kilometer i timen. Selv om kapasiteten til virkelig høy toppfart er tilstede stopper det uansett på 250. Det er sørger effektiv elektronikk for.

Ikke sport, men komfort

Med fare for pådra oss mye vrede, velger vi å legge lista høyt for hva som skal bli karakterisert som en hardkokt sportsbil. Effekten er bra nok, 0-100 kilometer i timen går unna på 5,2 sekunder med automatgir, likevel føler vi ikke den helt store sportsfølelsen. Det er ikke noe mindre moro av den grunn!

Det virker som passende lyddemping, gode seter og generell velvære er viktigere enn for eksempel lav vekt. Vi synes kombinasjonen er genial. Den gir en bil du kan leve med på alle mulige måter, når den først er betalt.

Kommer til Norge

Importøren i Norge vil ta inn bilen til Norge. Den er allerede etterspurt, og kommer både som stasjonsvogn og sedan. Prisen blir henholdsvis 1.050.000 og 1.000.000 kroner.

Relaterte artikler

Les om Mercedes-Benz SLK 32 AMG på denne lenken.