Mercedes-Benz A45 AMG mot Audi S3. To spreke kompaktbiler, og begge er nye på markedet. Hvilken av dem bør du velge? Foto: Jamieson Pothecary
Mercedes-Benz A45 AMG mot Audi S3. To spreke kompaktbiler, og begge er nye på markedet. Hvilken av dem bør du velge? Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Mercedes-Benz A45 AMG vs Audi S3

Den ene sitter på bakerste rad og går i skinnjakke. Den andre sitter på første benk og går i dress og slips. Men hvem er best i gym?

Egentlig burde vi gitt deg et godt råd. Ikke kjøp noen av disse to bilene om du vil ha lappen i behold. Er du likevel på jakt etter ekstrem kjøreglede med fem års garanti, er det småbilene du skal jakte på. De er lette, virile, har et hendig format, men allikevel plass i baksetet.

LES OGSÅ:

Det finnes i prinsippet tre virkelige godbiter og velge mellom: Nykommeren Audi S3, BMW 1M og Mercedes-Benz A45AMG. Vi tar to av dem en hurrauke og gir deg dommen.

Gi meg juling

A45 AMG. Nok en gang juger Mercedes skikkelig med tallkombinasjonen. Denne gangen har de tatt skikkelig i og mer enn doblet opp for sannheten. Ifølge tallene skulle det vært en 4,5 liter under panseret, i stedet sitter det en håndlaget og signert turboladet toliter på 360 hester. Med denne motoren kan Mercedes slå seg på brystet med verdens sterkeste toliters motor i en serieprodusert bil, og med en litereffekt på 180 hk, slår den Porsche 911 GT2 RS (172,2 hk pr liter). Nok en rekord for biler med skilter, noe vi blant annet har snakket med AMG-sjefen Ola Kalenius om.

Dette er første gang det blir satt en AMG-logo på en firesylindret bil, og det er samtidig første gang AMG ikke selv bygger motoren. Det gjøres av Mercedes i deres splitter nye fabrikk for firesylindrede motorer i Kölleda. Men den blir fortsatt produsert av en og samme mann, med signatur på dekselet. Vi finner ham sikkert på facebook eller instagram.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se flere bilder:

MB Mercedes Benz A45 AMG Audi S3 2014 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary
mercedesbenz A45 AMG Audi S3 2014 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary

Dramatisk

Mercedes tråkket godt utenfor sin komfortsone da de bygde denne bilen. For mange er eksoslyden et hakk for mye. Ikke for petrolheads. Selv i comfort-modus buldrer og gurgler denne bilen, og setter du automatkassa i Sport eller Manuell, noe denne bilen virkelig kler, smeller det så hardt i eksosanlegget under giringer at du skremmer vettet av både deg selv og omgivelsene.

Man er nesten villig til å kjøre i døden bare for å høre enda et girskift før man når enden av sletta. AMG-pakka spiller på samtlige autofile strenger, og jeg tar meg selv i å sitte og le når jeg kjører. Jeg lette etter knappen som ville dempe anlegget med en klaff, men den finnes ikke. A45 skal være en ramp - og du må akseptere det.

Selv om bulder og brak er nøyaktig tunet inn elektronisk, gir bilen likevel et ekte og mekanisk inntrykk. Motoren har en mildt sagt levende momentkurve opp gjennom registeret. Den begynner litt spakt, for deretter å komme bra fra 2.000 og oppover. Den fortsetter rått fra 5.500 til turtallssperra med en enorm kraft.

Et vakkert syn

En titt i motorrommet forteller at de har jobbet med å holde temperaturer i sjakk. Minimalt med plast rundt turboen og alle ledninger er pakket inn i varmeavvisende materiale. Etter hver tur går det en liten vifte og surrer i lang tid for å kjøle ting ned igjen. Veien fra filter til turbo er svært kort, og for å redusere ketchup-effekten, er veien fra turbo til innsug via en vannkjølt intercooler svært kort.

Girkassen, en egenutviklet dobbeltclutchkasse med 7 trinn. banker inn girene, og selv rolig kjøring eller i kø hender det man hører et klunk og et lite napp når den skifter. Man får rett og slett følelsen av å sitte i noe helt annet. Dobbelclutchkassen har tre innstillinger: Comfort betyr «OK, jeg skal prøve å holde meg i skinnet». Da går motoren i et økonomiprogram og stopper når du står i kø eller foran lyskryss.

Kjører du med den adaptive cruicecontrollen som virker helt ned til stillestående, og ikke rører gassen selv, er det mulig å kjøre uten å miste lappen, og den blir faktisk gjerrig på 98 oktanen, som denne hardcoremotoren krever.

Her er mer av A45 AMG:

mercedesbenz A45 AMG Audi S3 2014 Foto: Jamieson Pothecary
mercedesbenz A45 AMG Audi S3 2014 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary
mercedesbenz A45 AMG Audi S3 2014 Foto: Jamieson Pothecary
mercedesbenz A45 AMG Audi S3 2014 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary
mercedesbenz A45 AMG Audi S3 2014 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary

7-trinns automat

Sport, betyr «Gi meg mer juling» og girer akkurat som du tenker du ville gjort selv. Kjører du hardt, girer den ned og er klar akkurat i det turtallet du ønsker. Tar du det litt roligere til butikken, oppfører den seg ikke hysterisk, men trenger svært lite betenkningstid når du plutselig får et behov for litt action. Med kassa i «Sport», er det vanskelig å holde seg i skinnet, for bilen logrer med bedende øyne for å finne på faenskap. Men moro koster i form av bensinforbruk. Jeg klarte kunststykket å bruke opp en bensintank på en ettermiddag, og kjørte faktisk ikke halve landet.

Manuell lar deg styre giringen helt og holdent selv, og blander seg inn med giring med mindre du holder på å kvele motoren. Med andre ord akkurat slik du ønsker at manuell skal være. Den vesle girspaken i konsollen, er der kun for å velge drive, fri eller revers. Det er uansett ingen grunn til å ta henda fra rattet å gire når sjalterne er så presise og gir så bra «klikk»-følelse som på denne.

Girklumpen er fantastisk til hverdagsbruk. Du skifter fra revers til drive på rekordfart, også når den har stått i park. Det elektroniske håndbrekket blander seg aldri inn før du trykker det inn selv. Det er for øvrig lokalisert der Mercedes alltid har hatt sin utløsermekanisme for brekket.

Kjøremaskin

Den har ikke intelligente støtdempere, men derimot tradisjonelt, og ganske hardt oppsett. Når den presses kommer kvalitetene virkelig fram. Det er seriøse saker. Den sitter som klistret på veien, og gir en enorm tillit. Styringen er elektrisk og tight, men jeg kunne ønsket meg et litt mindre ratt. Grepflatene i semsket skinn får deg kjapt i racemodus. Bremsene er i størrelse giga, og responderer raskt på pedalbruk.

Drivlinjens arkitektur med tverrstilt motor er forhjulstrukket. Bakhjulene kan oppnå full innkobling takket være en elektronisk styrt clutch, men regelen er at mest effekt går forover. En typisk akselerasjon gir deg 60 prosent til forhjulene og 40 bak, og selv om man tenker Evo og Impreza-killer når man herjer med Mercedesen, vil man aldri kunne ha det like gøy på grusen og glatta som med disse.

Men det betyr ikke at Mercedes har tatt lett på det. Den er utrolig effektiv og fantastisk morsom. Understellet og styringen inngir en voldsom tillit og bilen ligger paddeflat på veien, og uansett hvor elendig underlaget er på testruta, mister demperne så å si aldri grepet på veien. A45 AMG er rimelig nøytral i sving og føles kun i få tilfeller understyrt. Hekken blir selvfølgelig levende om man går fort inn i en sving med bremsene på, men selv da føles den ikke overdrevent tung i front. På banetester utført av andre, legger den blant annet BMW 1M bak seg.

Her er mer av A45 AMG innvendig:

mercedesbenz A45 AMG Audi S3 2014 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary
mercedesbenz A45 AMG Audi S3 2014 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary
mercedesbenz A45 AMG Audi S3 2014 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary

Gjennomført

Interiøret skriker også sport. Matte karbonfelter, den tidligere nevnte vesle girstikka, røde detaljer, skinn og alcantara om hverandre og noen skikkelig bøllete stoler. I menysystemet på kjørecomputeren ligger AMG som tilvalg. Der finner man en rundetidstaker som aktiveres med OK-knappen på rattet. Man finner også en oversikt over temperaturen på kjølevannet, oljen og girkassen, alt markert med blått før ting er blitt oppvarmet. Selv om Mercedes har misbrukt systemet i sprengkulde fra kald motor, synes vi autofile det er kjekt å vite at alt er driftsvarmt før man plager mekanikken...

Audi S3 er nykomlingen i testen, men nærmest sammenlignbar med AMGen inntil RS3 kommer. Har den i det hele tatt nubbesjans mot hardcorebilen fra Stuttgart?

Overgangen er nesten brutal. Mens Mercedesen konstant skriker «gi gass», føles nesten Audien som en utstyrsvariant med artige merker foran og bak og to doble utblås krysset av i listen.

Sossen

Audi har gått motsatt vei innvendig. Her har målet vært så få knapper som mulig. Dashbord og instrumentering nærmest klinisk rent. Alt er tilsynelatende sentrert der klimaanlegget normalt befinner seg. Resten styrer du med hjulet og menyene på skjermen.

En finesse mange aldri kommer til å oppdage, om ikke selgeren sier fra om det, er styreflaten på toppen av menyhjulet. Den tillater at du skriver bokstaver med fingrene dine for å finne folk i telefonlisten din også videre. Audien flasher med andre ord ikke at den ser fullspekket med utstyr. Den føles mer som et pent møbel enn noe som skal få pulsen opp for de drøye 900 000 kronene du har lagt på bordet for utgaven vi kjører.

Til og med de fete sportsstolene med sømmer i rutemønster, får deg til å tenke i retning Bentley snarere enn banebil, men de kan bestilles med mer rocka stoler om du ønsker det.

Kjent Territorium

300 hesters firehjulstrekkere er ikke nytt territorium for Audi. S3 er bygd på samme plattform som Golf 7 og er utstyrt med Haldex 5. Motor og drivverk er nær beslektet med de man finner i Golf R, og er kjent vare.

Du velger kjørestil på skjermen. Du har valgene Auto, Comfort, Sport eller Dynamic. De finstemmer intelligente støtdempere, gassresponsen, styringens hardhet og tempo i girskiftene, alt tidligere testet i Golf GTI/R. I forhold til Golf R, har Audi funnet 30 hester til ved hjelp av annen turbo og fintuning av elektronikken. Kontra forrige S3, har nykommeren alltid minst 7 prosent drift på bakhjulene, og den elektronisk styrte clutchen griper inn raskere enn tidligere. Audi var også først ute med dobbeltclutchkasse og kan dette. Det merkes godt når du tar av deg silkehanskene og lar de 300 hestene jobbe på svingete småveier.

Motoren er pigg og har nærmest lineær effektleveranse gjennom hele turtallsregisteret. Girkassen sjalter silkemykt uansett forhold og turtall, så totalopplevelsen blir langt mindre dramatisk enn i Mercedesen.
Men det er vel også hele poenget med S3. Det er RS3 som kommer neste år som skal gå rett i strupen på AMG. Audi lover 367 hester, akkurat nok til å peke nese til Mercedes.

Se mer av Audi S3:

mercedesbenz A45 AMG Audi S3 2014 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary
mercedesbenz A45 AMG Audi S3 2014 Foto: Jamieson Pothecary

Potent men soft

Det låter rått fra Audien også, men på en dempet måte. Det er tydelig at de har tunet motorlyden for å få den til å ligne lydbildet til deres 5- og 8-sylindrede brødre. Også Audi falt for fristelsen med å sprøyte inn en dash bensin akkurat i girskiftet for å få et rap i eksospotta, men du skremmer ikke nabolaget.

Den silkemyke girkassen innbyr ikke til å gire selv. Det gjør ikke den lange stikka mellom setene, heller. En lang stikke var kult før, men føles antikvarisk ut etter å ha kjørt Mercedesen. At man må dytte spaken fra seg for å bruke manuell, og at man girer opp ved å skyve den fram, føles også feil. Padlene bak rattet føles mer som brytere, og gir ikke samme følelse av mekanisk forbindelse mellom girkassen. Men jobben gjøres uansett bra i sport, så man kan like gjerne la den gjøre jobben selv.

Overrasker

Under en rask duell noen mil på svingete veier, overrasker den nedtonede Audien stort. Den henger overraskende godt på i aksellerasjoner, og du skal være en god sjåfør i AMG om du skal bli kvitt ringene i speilet. I praktisk bruk på vanlig landevei, blir ikke forskjellene så store som de kjennes ut når du kjører de respektive bilene. Audien er lett og udramatisk på grensen, men grensen kommer noe tidligere, for Audien er helt klart den mykeste.

De elektroniske demperne klemmer aldri så mye til at den blir stiv nok. Den går også fort i sving, men tyr raskere til skriking i hjulene, og det kommer som regel av understyring. Man opplever at av- og pådrag av gass i sving påvirker bilens balanse mer enn i Mercedesen og gjør at hekken ikke automatisk følger samme sport ut av svingen dersom du kommer med korrigering av gassen. Audien er satt opp med 225/40 Conti Sport5 på 18-tommere mens Mercedesen sto på 235/35 Dunlop, noe som naturlig nok kan ha en del å si på svingegenskapene.

Se Audi S3 innvendig:

Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary
mercedesbenz A45 AMG Audi S3 2014 Foto: Jamieson Pothecary
mercedesbenz A45 AMG Audi S3 2014 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary
mercedesbenz A45 AMG Audi S3 2014 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary
Aotofil 14-2013mercedes A45 AMGAudi S3 Foto: Jamieson Pothecary

Dyre biler

Prisen utelukker jo de fleste kjøperne. En startpris på 750 000 for Audien og 801 000 for Mercedesen kan virke noe stivt for to biler som med få endringer ser ut som bilen dine pensjonerte naboer kjøpte seg. Med ekstrautstyret som testbilene har, nærmer prisen seg en million. Da får du blant annet en velutstyrt Porsche Boxster å leke med for samme pris, men naturligvis ikke firehjulsdrift og fem røde setebelter.

Du bestiller ikke S3 uten Drive Select som programmerer styring gir og dempere. Ingen av bilene kjøpes uten de kuleste bøttestolene, og Mercedesen kan ikke kjøpes uten det brutale eksosanlegget. Men det er ikke på slike biler man er gjerrig med utstyret, for da blir den gode følelsen borte. Snur man på flisa, så skal du ikke veldig mange år tilbake før du måtte kjøpe superbiler for å oppnå samme effektivitet og kjøreglede, og det til en helt annen pris og til en langt mer ubrukelig pakke.

Disse er laget for å fungere året rundt, og man gleder seg nesten mer til vinter enn sommer med disse i garasjen.

Følelsene bestemmer

Audien er så altfor farlig nær bestemors 1,4 TFSI utseendemessig. Mercedes lider litt av det samme. De har sluppet hele utstyrspakka på billigere modeller, så man føler seg ikke unik med A45 AMG. Men den har ellers så mye å by på, at du lar det passere. Du føler du kjører en racerbil, de har klart å bygge inn den gode følelsen mellom mann og maskin. Launchcontrollen er så brutal at du er nervøs for om ting kommer til å gå i stykker. Den involverer deg fra tenningsnøkkelen vris om. I bunn og grunn er det hva alt dreier seg om når du skal kjøpe små biler i denne prisklassen. Hvilken bil er det kompisene prater om etter å ha kjørt de? Det er Benz'en.

Testresultat

Audi S3

Pen innpakning, veldressert og god oppførsel.

Gir ikke inntrykk av å være så sint som den er. Litt for snill drakt.

Se alle våre tester

Testresultat

Mercedes-Benz A45 AMG

Like vill som den ser ut, og gir føreren valuta for enhver krone.

Kunne likevel skilt seg litt mer ut enn de styla utgavene av de ordinære A-klassene.

Se alle våre tester

Audi S3 vs Mercedes-Benz A45 AMG
 Audi S3 S tronicMercedes-Benz A45 AMG
Motor:R4, turbo, bensin, 2-literR4, turbo, bensin, 2-liter
Effekt @ o/min:300 hk @ 5.500-6.200360 hk @ 6.500
Dreiemoment @ o/min:380 Nm @ 1.800 - 5.500450 Nm @ 2.250-5.000
0-100 km/t:4,9 sek4,6 sek
Toppfart:250 km/t250 km/t
Forbruk:0,69 l/mil0,71 l/mil
CO2-utslipp:159 g/km161 g/km
Vekt:1.445 kg1.408 kg
L / B / H (cm.):432/178/140429/178/133
Bagasjerom:340/1.180 liter341/1.157 liter