Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Mercedes-Benz A-Klasse (1999)

Lille Mercedes A-klasse kom veltende inn på markedet i 1997 og skulle kapre Golf-markedet. Ting gikk ikke helt etter planen. Men i dag får du en bra Mercedes til en billig Golf-penge.

Ryktene vil ha det til at Mercedes A-klasse var årsaken til at VW lagde Phaeton. Skulle Mercedes klusse det til for Golf, ville VW gjøre det samme for S-klassen. Mini-Benz’en fikk en trang fødsel etter en mye omtalt elgtest hvor den gikk helt rundt. Med modifiseringer i understell og ettermontert ESP (antisladd) kom den sterkere tilbake.

LES OGSÅ:

I 2001 var den moden for ansiktsløftning og vi fikk en 17 cm lenger ”lang-versjon” som alternativ. 102 hester fordelt på 1040 kg egenvekt gjør at A-klassen føles riktig så kvikk. Den er lettkjørt, liten og enkel, men høyt tyngdepunkt gir en del krenging. Bilen har et såkalt sandwich-gulv. Dette bedrer sikkerheten og hindrer blant annet at motoren kommer inn i kupeen ved frontkollisjon. Samtidig gjør det at en blir sittende litt høyt med beina. Altså ingen fordel å være lang.

Foto: Autofil Vis mer

På svingete vei føles rumpa litt løs og den kan komme fort ut før antisladden slår inn. På motorveien er det en del vindstøy spesielt fra dørene foran. Testbilen var utstyrt med en halvautomatisk girkasse av typen autoclutch. Det er uvant, men helt uproblematisk straks en har vent seg til å gire som normalt bortsett fra at en ikke tråkker inn noen clutch.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Vår bil er spekket med utstyr som ESP, soltak, fire elektriske vinduer, klimaanlegg og skinnseter. Den mursteinsrøde fargen kan diskuteres. Vi velger å tro at moten var annerledes i 1998. Baksetene kan justeres i lengderetningen, de kan selvsagt felles ned og de kan tas helt ut.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
A-klasse er blitt litt glemt og det gjør at du kan komme over mange gode kjøp. Det er trangt med plass, men for single, par uten barn eller som nr. 2-bil, er den glimrende. Noen skikkelig Mercedes-følelse får du derimot ikke i A-klasse. Til det er den for liten og enkel målt opp mot andre Mercedes-modeller. Men du får mye bil for pengene. Kvaliteten er godkjent og den er slett ikke så verst praktisk, bare du finner et sted å plassere setene.

Prisene kan svinge som aksjekursene på Oslo Børs. Du finner A140 med minste motor (1,4-liter) fra 1997 helt ned mot 20 000 kroner. Dieselbilene er mest attraktive. Kjørelengde, utstyr og tilstand spiller naturligvis inn, men en pen A160 fra 1998 bør ikke koste mer enn 60 000 kroner.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Mercedes-Benz A-klasse (1999)

Pålitelig, snerten og praktisk

Trang og enkel som en japaner