Mercedes B-klasse prøvekjørt

Vi har prøvekjørt en veldig spennende bil fra Mercedes. Dette er løsningen for de som synes A-klasse blir for liten og rar og C-klasse blir for dyr. B-klasse kommer med en rekke motorer og basismodellen som kommer fra oktober bør prismessig være overkommelig for en del.

Mercedes B-klasse prøvekjørt

Mercedes B-klasse prøvekjørt

  1. Store bilder av Mercedes B-klasse
Mercedes B-klasse prøvekjørt
Mercedes B-klasse prøvekjørt
Mercedes B-klasse prøvekjørt
Mercedes B-klasse prøvekjørt
Mercedes B-klasse prøvekjørt
Mercedes B-klasse prøvekjørt
Mercedes B-klasse prøvekjørt
Mercedes B-klasse prøvekjørt


BARCELONA (DinSide Motor): Mercedes er i ferd med å fylle igjen den første delen av alfabetet med modeller. A- og C-klasse er godt kjent og tomrommet mellom disse blir nå tettet med B-klasse. D- og F-klasse eksisterer fortsatt ikke, men E-klasse er kjent for de fleste. G-klasse er også på vei som erstatter av tanksen Gälendewagen. Etter dette er det mer spredt utover, men det er fortsatt mange klasse-bokstaver ledig. B-klasse er bare en liten del av et omfangsrikt Mercedes-år. Senere i år vil også G-, R- og S-klasse vises.

Store innvendig

B-klasse er 4,27 meter lang og plasserer seg i kompaktklassen. Det er kanskje fristende å plassere B-klasse sammen med Golf, men dette er en bil som går inn i klassen med Golf Plus og Honda FR-V. Det vil si at den er både mer praktisk og høyere enn vanlige kompaktklassbiler. Fire voksne sitter bra i kupéen og tre litt mindre personer sitter greit i baksetet. Både takhøyde og benplass er overraskende god. Foran har du bra med plass og et ratt som kan justeres både høyde å lengde gjør at mange bør klare å finne en optimal sitteposisjon. Radio/CD, manuelt klimaanlegg, elektriske vinduer foran, elektrisk justerbare speil, fjernstyrt sentrallås, høydejusterbart forsete, en rekke koppholdere og oppbevaringsrom og multifunksjonsratt hører med blant standardutstyret.

De som ser etter en bil som er lett å komme inn og ut av har et alternativ med B-klasse. Setene befinner seg så høyt oppe at de fleste vil sette seg rett inn i bilen og ikke ned i bilen.

Fleksibel kupé

Når det kommer til lastekapasitet har også B-klasse en del å fare med. Bagasjeromsvolumet er på hele 544 liter. Dette er en liten sensasjon i denne bilklassen. Bagasjerommet kan også økes til maksimalt 2.245 liter, men da er det bare ett sete igjen i bilen. Baksetet kan felles ned og fjernes helt. Passasjersetet foran kan også felles ned, men vil du ha det utmonterbart koster det ekstra. Den totale lestelengden på 2,95 meter gjør at terrassematerialer går inn i kupéen. Vi har forsøkt å demontere interiøret med egne hender og dette er ikke den verste fleksibilen vi har håndtert interiøret på. Sitteputene bak fjernes enkelt, mens ryggstøttene er litt tyngre. Høyre foresete fjernet vi også, men mange vil oppleve dette som tungt siden puten og seteryggen henger sammen. Enda en lur løsning er bagasjeromsgulvet som kan justeres i to høyder. Legger du ned bakseteryggen danner bagasjeromsgulvet og den nedlagte seteryggen et flatt lasterom. Fjerner du baksetene helt vil det laveste nivået i bagasjeromsgulvet danne et noenlunde flatt gulv helt frem til forsetene.

Motorer

B-klasse kommer med fire bensinmotorer og to dieselmotorer. Bensinutvalget i B-klasse starter med B 150 (95 hk/140 nm). Dette er den billigste modellen som starter på snaut 280.000 kroner. Programmet fortsetter med B 170 (116 hk/155 nm), B 200 (136 hk/185 nm) og B 200 Turbo (193 hk/ 280 nm). De som ser etter dieselmotorer kan velge mellom basisvarianten B 180 CDI (109 hk/250 nm) og B 200 CDI (140 hk/300 nm). Den største bensinmotoren og begge dieselmotorene blir levert med sekstrinns manuelle girkasser, mens resten leveres med femtrinns girkasser. Alle B-klassemodeller leveres med elektronisk stabilitetsprogram (ESP) inkludert i basisprisen, og systemet kan ikke deaktiveres.

På veien

Som vanlig er det de største motorene som er tilgjengelig på disse lanseringene. Vi kjørte en B 200 Turbo med 193 hestekrefter, og denne varianten er et skikkelig råskinn. Den går som en kule, har 17-tommers felger og er et spennende bekjentskap. Vi kommer mer tilbake til kjøreegenskaper og motorer når vi har prøvekjørt noen mer normale varianter. B 200 Turbo klarer 0 til 100 på 7,6 sekunder og har en toppfart på 225 kilometer i timen. En B 150 klarer til sammenligning 0 til 100 på 13,2 sekunder. Dette er tregt, og med denne motoren vil bilen oppleves en god del annerledes. De praktiske løsningene er likevel de samme. Bilen på bildene hadde også en del ekstrautstyr. Se bort fra skjerm, to soners klimaanlegg og skinnseter.

Priser på B-klasse
MotorEffektTilgjengeligPris
B 15095 hkOktober277 600
B 150 Inbusiness95 hkOktober298 400
B 170116 hkJuni299 900
B 200136 hkJuni348 400
B 200 Turbo193 hkJuni425 500
B 180 CDI109 hkJuni337 200
B 200 CDI140 hkJuni382 000


Store bilder av B-klasse.

Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder