Helt ny Mercedes-Benz B-klasse

Mercedes avduket viktig nyhet i Paris

Forrige generasjon var av de få flerbruksbilene som solgte bra, sammen med BMWs 2-serie. Her er generasjon tre.

FLUNKENDE NY B: 3. generasjon Mercedes-Benz B-klasse, merkets flerbruksbil og konkurrent til BMWs 2-serie, minner om forgjengeren, men er slankere og mer aerodynamisk. Foto: Jamieson Pothecary
FLUNKENDE NY B: 3. generasjon Mercedes-Benz B-klasse, merkets flerbruksbil og konkurrent til BMWs 2-serie, minner om forgjengeren, men er slankere og mer aerodynamisk. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Det er tredje generasjon av den kompakte flerbruks/fleksibilen som nå er avduket i Paris. For, mens A-klasse ble til en lav kompaktkombi allerede i andre generasjon, er B-klassen blitt værende i familiefrakterklassen.

Moderselskapet til Mercedes, Daimler AG, lover at Mercedes-Benz B-klasse har blitt mer praktisk, avansert og sportslig enn noen gang før.

Se vår video fra messen her:

DEBUT: Nye Mercedes-Benz B-klasse ble for første gang vist på bilmessen i Paris i dag. Video: Jamieson PothecaryVis mer Vis mer

Bilen har det nye MBUX (Brukergrensesnittet til Mercedes, som ble introdusert i nye A-klasse), og selvkjørende egenskaper som det hevdes skal være på S-Klassenivå.

- Undervurdert bilklasse

- Mercedes tar tilbake tronen i et svært undervurdert segment. Aldri før har en praktisk familiebil hatt liknende kjøreegenskaper og assistansesystemer. Sammen med en fleksibel bakseterad garanteres derfor både fører og passasjerer en fantastisk opplevelse i nye B-Klasse, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil (Se intervju i videoen lenger opp).

KRAFTIG LØFT: For den som betaler, utstyres nye B-klassen med et slikt høyteknologisk interiør på samme måte som nye A-klassen og de nyere, større modellene fra merket. Foto: Daimler AG
KRAFTIG LØFT: For den som betaler, utstyres nye B-klassen med et slikt høyteknologisk interiør på samme måte som nye A-klassen og de nyere, større modellene fra merket. Foto: Daimler AG Vis mer

Mer dynamisk linjeføring

Den nye silhuetten er ikke bare mer dynamisk av utseende enn tidligere, men har først og fremst en aerodynamisk funksjon. Cd-verdien er nemlig senket til 0,24, noe som visstnok gjør nye B-Klasse til aerodynamisk leder i sitt segment.

De nye frontlyktene har blitt smalere og fått en mer aggressiv fremtoning med ny lyssignatur. Det samme gjelder baklyktene som har som funksjon å bredde og senke det visuelle uttrykket for å etterstrebe en en sportslig profil. Dette understrekes ved å kombinere med 19-tommers felger som tilvalg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

EFFEKTIV: Med en luftmotstandskoeffisient på lave 0.24, imponerer nye B-klasse til å være en såpass høy bil. Foto: Jamieson Pothecary
EFFEKTIV: Med en luftmotstandskoeffisient på lave 0.24, imponerer nye B-klasse til å være en såpass høy bil. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Fleksibel

Seteryggen på den bakre seteraden kan justeres i ulike vinkler og hele raden kan for første gang flyttes hele 14 centimeter i lengderetningen. Denne fleksibiliteten gjør at bagasjerommet kan romme alt fra 455 til 705 liter. Med seteraden nedfelt og last til taket øker volumet til 1540 liter.

Det nyeste Mercedes-interiøret

Det nye rattet med berøringsflater, widescreen-cockpiten og turbindysene er hentet fra interiøret som imponerte oss i A-Klasse, mens sittestillingen er 9 cm høyere for bedre oversikt og lettere innsteg. MBUX er selvsagt på plass med AR (augmented reality), kunstig intelligens og den intuitive stemmestyringsassistenten «Hey, Mercedes».

Mercedes er, som Volvo, kjent for å fokusere på aktiv sikkerhet og B-Klasse er åpenbart intet unntak. Her følger aktiv bremseassistent som standard, mens selvkjørende egenskaper på S-Klasse nivå er tilgjengelig - men som ekstrautstyr.

PÅ VEIEN: Om bare få måneder er den splitter nye B-klassen - tredje generasjon - i butikkene. Foto: Daimler AG
PÅ VEIEN: Om bare få måneder er den splitter nye B-klassen - tredje generasjon - i butikkene. Foto: Daimler AG Vis mer

Skal bestå de strengeste kravene

Fra salgstart blir B-Klasse tilgjengelig med fem ulike bensin og dieselalternativer. Det mest spennende alternativet for det norske markedet er ifølge importøren den tverrstilte OM654 (1950 ccm), kjent fra C-klasse som skal ha avansert og fremtidsrettet renseteknologi.

Grunndata

Versjoner Effekt Dreiemoment Girkasse
B 180136 hk200 NmAut 7 (DCT)
B 200163 hk250 NmAut 7 (DCT)
B 180 d116 hk260 NmAut 7 (DCT)
B 200 d150 hk320 NmAut 8 (DCT)
B 220 d190 hk400 NmAut 8 (DCT)

Ifølge Mercedes klarer denne motoren standardene som er satt for steg to i RDE-testen (Real driving Emissions), som er en del av Euro 6 d fra 1 januar 2020

Salget åpner i desember og modellen forventes til Norge i februar 2019.