Det er tredje generasjon av den kompakte flerbruks/fleksibilen som nå er avduket i Paris. For, mens A-klasse ble til en lav kompaktkombi allerede i andre generasjon, er B-klassen blitt værende i familiefrakterklassen.
Moderselskapet til Mercedes, Daimler AG, lover at Mercedes-Benz B-klasse har blitt mer praktisk, avansert og sportslig enn noen gang før.
Se vår video fra messen her:
Bilen har det nye MBUX (Brukergrensesnittet til Mercedes, som ble introdusert i nye A-klasse), og selvkjørende egenskaper som det hevdes skal være på S-Klassenivå.
- Undervurdert bilklasse
- Mercedes tar tilbake tronen i et svært undervurdert segment. Aldri før har en praktisk familiebil hatt liknende kjøreegenskaper og assistansesystemer. Sammen med en fleksibel bakseterad garanteres derfor både fører og passasjerer en fantastisk opplevelse i nye B-Klasse, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil (Se intervju i videoen lenger opp).

Mer dynamisk linjeføring

Første el-SUV fra Mercedes Benz vist fram - sjekk bildene
Den nye silhuetten er ikke bare mer dynamisk av utseende enn tidligere, men har først og fremst en aerodynamisk funksjon. Cd-verdien er nemlig senket til 0,24, noe som visstnok gjør nye B-Klasse til aerodynamisk leder i sitt segment.
De nye frontlyktene har blitt smalere og fått en mer aggressiv fremtoning med ny lyssignatur. Det samme gjelder baklyktene som har som funksjon å bredde og senke det visuelle uttrykket for å etterstrebe en en sportslig profil. Dette understrekes ved å kombinere med 19-tommers felger som tilvalg.

Fleksibel
Seteryggen på den bakre seteraden kan justeres i ulike vinkler og hele raden kan for første gang flyttes hele 14 centimeter i lengderetningen. Denne fleksibiliteten gjør at bagasjerommet kan romme alt fra 455 til 705 liter. Med seteraden nedfelt og last til taket øker volumet til 1540 liter.
Det nyeste Mercedes-interiøret

Test av A-klasse: -Den overgår S-Klasse
Det nye rattet med berøringsflater, widescreen-cockpiten og turbindysene er hentet fra interiøret som imponerte oss i A-Klasse, mens sittestillingen er 9 cm høyere for bedre oversikt og lettere innsteg. MBUX er selvsagt på plass med AR (augmented reality), kunstig intelligens og den intuitive stemmestyringsassistenten «Hey, Mercedes».
Mercedes er, som Volvo, kjent for å fokusere på aktiv sikkerhet og B-Klasse er åpenbart intet unntak. Her følger aktiv bremseassistent som standard, mens selvkjørende egenskaper på S-Klasse nivå er tilgjengelig - men som ekstrautstyr.

Skal bestå de strengeste kravene
Fra salgstart blir B-Klasse tilgjengelig med fem ulike bensin og dieselalternativer. Det mest spennende alternativet for det norske markedet er ifølge importøren den tverrstilte OM654 (1950 ccm), kjent fra C-klasse som skal ha avansert og fremtidsrettet renseteknologi.
Grunndata
Versjoner | Effekt | Dreiemoment | Girkasse |
B 180 | 136 hk | 200 Nm | Aut 7 (DCT) |
B 200 | 163 hk | 250 Nm | Aut 7 (DCT) |
B 180 d | 116 hk | 260 Nm | Aut 7 (DCT) |
B 200 d | 150 hk | 320 Nm | Aut 8 (DCT) |
B 220 d | 190 hk | 400 Nm | Aut 8 (DCT) |
Ifølge Mercedes klarer denne motoren standardene som er satt for steg to i RDE-testen (Real driving Emissions), som er en del av Euro 6 d fra 1 januar 2020
Salget åpner i desember og modellen forventes til Norge i februar 2019.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.