R-BASERT: Toppversjonen av den nye firedørs-kupéen til Mercedes-AMG er GT 63 S, som vi ser her. Med sine 639 hestekrefter og 0-100 på 3,2 sekunder, er den det råeste fra AMG så langt. Foto: Jamieson Pothecary
R-BASERT: Toppversjonen av den nye firedørs-kupéen til Mercedes-AMG er GT 63 S, som vi ser her. Med sine 639 hestekrefter og 0-100 på 3,2 sekunder, er den det råeste fra AMG så langt. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Krig i eliteserien: Mercedes-AMG GT er offisiell!

Mercedes angriper Porsche

Porsche er under kryssild fra sine tyske konkurrenter i Panamera-klassen, der de har kunnet regjere i fred til nå.

Panamera, Porsches luksus-sports-kombi, har fått regjere i fred i det svært eksklusive nisje-segmentet det skapte – en sportslig tilnærming til luksus-flaggskipkonseptet der de bekreftet sitt hegemoni med dagens modell, generasjon to som imponerte oss da den kom i 2016.

De har nok sett faren som lurte, for de har i etterkant diversifisert tilbudet, både med sitt luksus-hybrid-råskinn Sport Turismo, som vi testet i fjor høst, og den kommende helelektriske versjonen – Mission e Cross Turismo.

Fantasien som ble virkelighet

Konkurrentene har etter hvert reagert og her fra Genève har vi allerede omtalt BMWs kommende høy-ytelses firedørs kupé M8 Gran Coupé.

Men trusselen mot Porsche er her enda mer konkret – og heter Mercedes-AMG 4-dørs kupé. Den ble i fjor vist i form av en spektakulær konseptbil, og nå er produksjonsbilen her. I videoen nedenfor, der du kan se 48 volts letthybridversjonen GT 53, forteller kommunikasjonsansvarlig hos Mercedes i Norge, Audun Hermansen, mer om bilen i dens råeste versjon – GT S (den blå på bildene).

Video:

AMG GT Vis mer

AMG GT S ble prøvekjørt av Dinside første gang ved lanseringen i California, høsten 2014. Vi fikk kjørt den grundigere på norske veier våren etter. Det er kommet stadig nye versjoner etter det – og det kulminerte med det mest brutale råskinnet til da – GT R med sine 585 hestekrefter, som vi testkjørte i fjor høst.

Da lå det allerede i kortene at det skulle komme en større GT, i formatet såkalt firedørs kupé. Tredje generasjon CLS, som ble lansert for noen måneder siden bruker samme grunnformel, har omtrent samme størrelse og en hel del designtrekk til felles.

SÅPEGLATT: Hekken har den etter hvert karakteristiske designen som er blitt kupé-modellene fra Mercedes til del. Foto: Jamieson Pothecary
SÅPEGLATT: Hekken har den etter hvert karakteristiske designen som er blitt kupé-modellene fra Mercedes til del. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Men, mens CLS i hovedsak spiller på luksus og komfort, er GT en … GT. Altså med fokus på luksus og ytelser.

Mercedes-AMG, ikke Mercedes-Benz, står bak. De kaller bilen den første firedørs sportsbilen fra Affalterbach og presiserer at den skal bygge videre på suksessen fra AMGs egne sportsbiler, den første, SLS, og dagens GT-serie. Og GT S-utgaven som er omtalt i videoen kroner den nye modellserien.

INGEN SMÅTASS: I likhet med CLS er 4-dørs GT en stor bil - over fem meter i lengden - og veier sine to tonn. Foto: Jamieson Pothecary
INGEN SMÅTASS: I likhet med CLS er 4-dørs GT en stor bil - over fem meter i lengden - og veier sine to tonn. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Den byr på intet mindre enn 639 hestekrefter, fortsatt fra den biturbomatede kompakte V8-motoren på fire liter. Til tross for sin anselige vekt på to tonn, gjør denne kraftpakken, kombinert med multikløtsj-AMG-girkassa med ni trinn og 4Matic+ firehjulsdrift, beistet i stand til å akselerere fra 0 til 100 på heseblesende 3,2 sekunder!

Toppfarten er gitt til 315 kilometer i timen. Den noe mer moderate GT (uten S), yter 585 hester, som todørssportsbilen GT R. Den gjør 0 til 100 på 3,4 sekunder – ikke verst det heller!

SPORTSLIG: Interiøret i GT er i motsetning til CLS ikke lånt fra S-klasse, men har et mye mer markant GT-preg. Foto: Daimler AG
SPORTSLIG: Interiøret i GT er i motsetning til CLS ikke lånt fra S-klasse, men har et mye mer markant GT-preg. Foto: Daimler AG Vis mer

Letthybrid

I tillegg til topp-utgavene 63 og 63 S, kommer altså GT 53, med samme motorisering som i januar ble introdusert i nye Mercedes-AMG CLS 53. Det er en oppspritet versjon av letthybriden basert på et 48 voltssystem, som ble innviet i Mercedes-Benz CLS 450 i fjor høst.

Den er så vidt hybridifisert ved at den integrerte elektriske motoren, som har fått navnet EQ Boost, assisterer forbrenningsmotoren, for eksempel ved akselerasjon. Det skal gjøre det mulig å kjøre uten forbrenningsmotoren ved svært lav belastning («seilemodus»). EQ Boost fungerer som startmotor/generator og forsyner derved også batteriet med strøm ved hjelp av regenerering.

Nye firedørs Mercedes-AMG vil komme i salg til sommeren. Priser og spesifikasjoner hos oss blir kjent på et seinere tidspunkt.

Tekniske data:

GT 63 S 4Matic+ GT 63 4Matic+ GT 53 4Matic+
Motor4.0 V8 biturbo4.0 V8 biturbo3.0 R6 turbo og el-kompressor
Sylindervolum3982 ccm3982 ccm2999 ccm
Effekt639 hk v. 5500-6500 o/min585 hk v. 5500-6500 o/min435 hk v. 6100 o/min + 22 hk EQ boost
+ EQ-boostN/AN/A22 hk
Maks. moment900 Nm v. 2500-4500 o/min800 Nm v. 2350-5000 o/min520 Nm v. 1800-5800 o/min
+ EQ-boostN/AN/A250 Nm
Drivverk4x4 med dynamisk momentfordeling4x4 med dynamisk momentfordeling4x4 med variabel momentfordeling
GirkasseAMG Speedshift MCT 9GAMG Speedshift MCT 9GAMG Speedshift TCT 9G
Forbruk1,12 l/mil1,1 l/mil0,91 l/mil
CO2256 g/km256 g/km209 g/km
Egenvekt2045 kg2025 kg1970 kg
0-100 km/t3,2 sek3,4 sek4,5 sek
Toppfart315 km/t310 km/t285 km/t

Flere bilder:

18C0091_232
18C0091_179
18C0091_152
18C0091_141
18C0090_030
18C0090_026
18C0090_078

Foto: Daimler AG