Test: Mercedes-Benz GLC 300 d 4Matic+

Mer utstyr og lavere priser

Bedre motorer med lavere utslipp er gode nyheter for deg. Og den overrasker i terrenget.

OVER VELTEPUNKTET: De aller fleste vil oppleve Mercedes-Benz GLC som en praktisk, komfortabel og luksuriøs bil. De fleste er klar over at dette også er en svært kapabel terrengbil. Sjekk videoen og se ut om du hadde turt å gjøre det samme. Video: Rune M. NesheimVis mer Vis mer Vis mer

GLC var selve storselgeren til Mercedes Norge, men i fjor ble pluggen overraskende dratt ut. Tyskerne stoppet produksjonen av hybriden 350 e, som solgte i bøtter og spann her hjemme. I påvente av faceliften har kundene sett en annen vei, eller så venter de i spenning.

Nå kommer endelig oppgraderingen, med mer utstyr enn noensinne og lavere priser på grunn av bedre og mer effektive motorer. Men de som venter på den ladbare må holde pusten litt til: Den blir tilgjengelig først på slutten av året.

Vi har hardtestet dieselversjonen 300d hardere enn du noen gang kommer til å gjøre, både i terrenget og på veien. Den imponerer faktisk begge steder.

MERCEDES-BENZ GLC 300 D 4MATIC+: Her ser du noen av grillene man vil se på GLC fremover. AMG får stående riller, folkemodellen det jålete «diamant»-mønsteret og offroadvariantene får en eller to lameller i fronten. Forandringene er større under skallet. Foto: Rune M. Nesheim
MERCEDES-BENZ GLC 300 D 4MATIC+: Her ser du noen av grillene man vil se på GLC fremover. AMG får stående riller, folkemodellen det jålete «diamant»-mønsteret og offroadvariantene får en eller to lameller i fronten. Forandringene er større under skallet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Hva er nytt?

Vi begynner med det åpenbare. Fronten er helt ny og mer i tråd med A-klasse og CLS. Etter hvert får man hele fem grill-alternativ fra Offroad (med én eller to lameller, avhengig av om du har full eller halv terrengpakke), standard diamantgrill og to AMG-griller med stående riller.

Lyktene har også fått et nytt uttrykk og nå er hele bilen full-LED med redesign av baklyktene. Man må fortsatt betale ekstra for Multibeam-lysene med de 84 individuelt justerbare diodene foran.

NY DESIGN: Dette designet vil man se mer av fremover. Man ser det allerede i CLA. Foto: Mercedes
NY DESIGN: Dette designet vil man se mer av fremover. Man ser det allerede i CLA. Foto: Mercedes Vis mer

Innvendig har det skjedd langt mer. GLC hang nemlig ganske så langt etter de andre på innvendig design. Den har fortsatt beholdt sitt opprinnelige dashbord, men de analoge målerne er gravd ut og erstattet av en digital skjerm, på lik linje med C-klasses ansiktsløftning.

Sammen med ny og bred multimediaskjerm, blir brukergrensesnittet det samme som øvrig program, noe som utløser behovet for det jålete «S-Klasse-rattet».

Med det nye systemet kan du nå betjene bilen enten ved berøring på skjerm, berøringsplate på midtkonsoll eller ratt, stemmegivning, riktignok på knotete engelsk, eller håndbevegelser.

FORSIKTIG FORANDRING: Det meste er beholdt som før, det er tross alt bare en midtlivsforandring, men iCommand er byttet ut mot berøringsflate, rattet følger øvrig modellutvalg og bak det klassiske dashbordet finner vi digitale instrumenter. Foto: Rune M. Nesheim
FORSIKTIG FORANDRING: Det meste er beholdt som før, det er tross alt bare en midtlivsforandring, men iCommand er byttet ut mot berøringsflate, rattet følger øvrig modellutvalg og bak det klassiske dashbordet finner vi digitale instrumenter. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Sikkerhetssystemene blir også påbygget. Nå brukes ikke bare sensorer og kameraer, men også informasjon fra kartsystemet som gir informasjon i sanntid. Er det kø rundt svingen, bremser den ned før du faktisk ser det selv.

Den klarer å hindre kollisjon med motgående trafikk, dersom du har planer om å svinge av veien, og nå er den også tilgjengelig med assistanse når du skal rygge med henger.

Bedre motorer gir billigere bil

Benz-modellene har fått to nye tolitere for å klare 2020-kravene. Volummodellen GLC 220 d får en effektøkning fra 170 til 194 hester samtidig som forbruk, utslipp og pris går ned. 300 d får 245 hester og 500 Nm mer - 100 Nm mer enn 200 d.

Bensinmotoren er en såkalt letthybrid, med 48-volts system. Den har en reimdrevet elmotor som både fungerer som hjelpemotor ved oppstart og under ideelle situasjoner med lav last, startmotor og regenerator.

Senere kommer vår favoritt, den ladbare hybriden, samt en folkelig AMG-modell. Om sistnevnte vil hete GLC 43 eller 53 vil tiden vise, men frem til nå har 53 vært forbeholdt mildhybridene, men vi tror man beholder den gamle V6-motoren, slik de gjorde det i C-klasse med facelift.

PERFEKT STØRRELSE: GLC appelerer til mange med sin midt imellom stasjonsvogn- og SUV-look. Her har alle akkurat nok plass. Foto: Rune M. Nesheim
PERFEKT STØRRELSE: GLC appelerer til mange med sin midt imellom stasjonsvogn- og SUV-look. Her har alle akkurat nok plass. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
Motorene GLC 200 GLC 300 GLC 200 d GLC 220 d GLC 300 d
Effekt197 hk258 hk163 hk194 hk245 hk
Dreiemoment280 Nm370 Nm360 Nm400 Nm500 Nm

Vi har testet 300 d

Vi hadde kun tilgang på 300 d under prøvekjøringen, som strengt tatt ikke ble foretatt på veier vi kan sammenligne oss med i Norge. Mye motorvei med fri fart og glissent trafikkerte veier med 100 km/t fartsgrense.

Motoren matcher bilen godt. Du har krutt nok, uten at den er kjempesprek, den virker tilsynelatende gjerrig, selv om vi som sagt ikke fikk mulighet til å teste akkurat det, og den jobber godt med åtte-trinns automatkassen.

4Matic har fortsatt fordelingen er fortsatt 45/55-prosent.

Fantastisk der du aldri bruker den

Dessuten har bremsesystemene blitt mye bedre enn tidligere, og utrolig nok har raskere bremser alt å si for om du faktisk kommer deg fremover i terrenget. Det fikk vi tydelig oppleve selv da vi fikk prøve bilen i terrenget.

GLC har ingen sperrer på akslene som fordeler krefter til hvert hjul, men stoler fullt og helt på bremsesystemet. De bremser spinnende hjul ned til samme fart som det andre hjulet på samme aksel og sørger dermed for å sende mer effekt til hjulene som får grep.

Die neue GLC Familie, Frankfurt 2019 // The new GLC Family, Fra
Die neue GLC Familie, Frankfurt 2019 // The new GLC Family, Fra
Die neue GLC Familie, Frankfurt 2019 // The new GLC Family, Fra
Die neue GLC Familie, Frankfurt 2019 // The new GLC Family, Fra
Die neue GLC Familie, Frankfurt 2019 // The new GLC Family, Fra
Die neue GLC Familie, Frankfurt 2019 // The new GLC Family, Fra
Die neue GLC Familie, Frankfurt 2019 // The new GLC Family, Fra

Dette vises aller best på løyper som gir hjulløft. Da kan man tydelig se hvordan hjulene som står i været effektivt blir stoppet. Og det er alfa og omega.

Forrige gang vi testet tilsvarende løype var med Subaru, og man kan tydelig merke hvem som har lagt mest penger i firehjulsdriften. Bremsene er superraske med inngrep, og fremdriften går jevnt.

Vår instruktør jobbet spesifikt med alle bremsefunksjonene i bilen, og han kunne fortelle at GLC aldri kunne klart denne løypa med teknologien for fem år siden. Det samme gjelder for sikkerhetssystemene.

Bestiller du en av de to offroadpakkene, får du også forskjellige offroadfunksjoner på skjermene. Av en eller annen grunn blir sidehelling målt i grader mens bakker måles i prosent. Foto: Mercedes
Bestiller du en av de to offroadpakkene, får du også forskjellige offroadfunksjoner på skjermene. Av en eller annen grunn blir sidehelling målt i grader mens bakker måles i prosent. Foto: Mercedes Vis mer

Andre funksjoner som trolig aldri blir brukt av den jevne nordmann er nedoverbakke-assistenten, som fungerer fra 2-18 km/t. Her er det også bremsene som gjør mesteparten av jobben.

GLS gjør faktisk en helt fantastisk jobb i terrenget. Greit å vite dersom du havner i ei skikkelig knipe.

24,5 cm bakkeklaring

Det vil si om du har valgt den riktige modellen. Skal du ha maksimalt ut av bilen, må du velge offroad+-pakken. Da har den luftfjæring som senker bilen 1,5 cm på motorveien og hever den fem cm i terrenget.

I tillegg får du to offroadprogram for løse og harde underlag. De endrer for det meste hvordan bremsene oppfører seg, men også gassrespons og så videre.

LADBAR: Det er egentlig denne alle venter på GLC 300 e blir tilgjengelig på slutten av året og vil stå for majoriteten av GLC-salget. Foto: Rune M. Nesheim
LADBAR: Det er egentlig denne alle venter på GLC 300 e blir tilgjengelig på slutten av året og vil stå for majoriteten av GLC-salget. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Mercedes tilbyr tre understell. Det billigste er ordinære stålfjærer med fast oppsett. Videre kan du velge stålfjærer med dempere som programmerer karakteristikken i Comfort eller Sport. Top of the line er luftfjæringen. Uten offroadpakken kan du senke denne 1,5 cm, både opp og ned.

Testresultat

Mercedes-Benz GLC 300 d 4Matic+

Terningkast 5
Endelig kommer den tilbake

Hårfint bedre pris, helt i tet på sikkerhet, imponerende firehjulsdrift, høy komfort.

Vi får ikke oppleve motorene som er tilgjengelige nå, for hybriden tar salget.

Storselgeren har ikke kommet ennå

Mercedes Norge tror nordmenn flest kommer til å gå for GLC 220 d 4Matic, med AMG eksteriør og interiør med 19-tommere. Den har den samme motoren som vi testet, men med litt magrere effekt. Med tilhørende pakke vil prisen bli 769.000 kroner.

Det blir i såfall før den ladbare varianten kommer senere i år. 300 e 4Matic blir navnet og den får som før 320 hester og 700 Nm å rutte med. Det er vesentlig mer enn modellene som er presentert nå. Den tok majoriteten av salget.

Det gjør den trolig til høsten også. Mercedes vet foreløpig lite om priser, men erfaringsmessig kan vi si at den får mye utstyr som standard, antagelig også luftfjæring, og trolig til en lavere pris enn 300 d.

Mercedes-Benz GLC 300 d 4Matic+

Motor:R4, 16V, twinscrollturbo, Diesel
Slagvolum:1950 ccm
Effekt - o/min :245 hk / 4200
Dreiemoment - o/min:500/ 1600-2400
0-100 km/t:6,6 sek
Toppfart:233 km/t
Forbruk NEDC:0,7 l/mil
CO2-utslipp NEDC:159 g/km
Tankvolum:50 liter
L/B/H:474/189/160 cm
Akselavstand:283 cm
Dekkdimensjon:235/60R18
Bagasjerom:500/1023 liter
Egenvekt:1875 kg
Hengervekt:2500 kg
Pris fra kr.:745 000 kr