<strong>AVANSERT:</strong> Dagens biler er en miks av mange materialer for å lage harde og myke soner. For å få ned utslipp, brukes så lette materialer som mulig. En ny studie viser at det ikke nødvendigvis er riktig på elbilene i fremtiden. Foto: Volkswagen
AVANSERT: Dagens biler er en miks av mange materialer for å lage harde og myke soner. For å få ned utslipp, brukes så lette materialer som mulig. En ny studie viser at det ikke nødvendigvis er riktig på elbilene i fremtiden. Foto: Volkswagen Vis mer

Studie:

- Mer utslipp med lette elbiler

Lav vekt kan faktisk være verre for miljøet, ifølge ny studie.

Publisert

Bilene blir bare tyngre og tyngre. Mens en småbil for 40 år siden veide 800 kilo, veier dens elektriske erstatter i dag nesten det dobbelte.

Hovedgrunnen til den enorme vektøkningen er økt kollisjonssikkerhet, men også komfort og langt mer avansert utstyr.

Etter elektrifiseringen av bilparken bidrar også batterier og elektronikk mye på vekten. Mest på rene elbiler, for det er selve batteripakka som står for det meste av vekten.

Men utstrakt bruk av ekstremt sterke materialer rundt kupeen og mye aluminium og plastmaterialer, samt økt digitalisering i bilene, har reversert vektøkningen.

Motivasjonen for å gjøre det er soleklar: Lavere vekt krever mindre energi til framdriften.

Men det har lenge vært diskutert om det gjelder i samme grad for elbiler. I motsetning til forbrenningsmotorene som i beste fall bare slår seg av når bilen triller eller står stille, regenererer en elbil strøm i mange av de samme situasjonene, og jo tyngre den er, jo mer regenererer den.

Ny studie

Manuel Schweizer ved det Tekniske Universitetet i I Ingolstadt, Volkswagens hjemby, har studert om lettvektskonstruksjoner i elektriske kjøretøy har noen fordeler fremfor stål, dersom man ser på total energibruk og forrurensning.

I studien har Schweizer studert effekten av lettvektskonstruksjoner på bil med forbrenningsmotor og elektriske kjøretøy med tanke på ressurseffektivitet og utslipp. Studien forteller ingenting om hvem oppdragsgiver er for oppgaven.

Målet er å bruke den optimale materialmiksen for begge kjøretøystyper.

Han konstruerte en modell for hver drivlinje i både mellomklassesegmentet og premiumsegmentet. Hans kalulasjoner viser at en lettvekstkonstruksjon både krever mer energi og genererer mer utslipp under produksjon enn mer konvensjonelle stålkonstruksjoner i det samme kjøretøyet.

Konklusjonen i Schweizers studie er at den økte vekta ikke har samme negative innvirkning på en elbil som på i en bil med forbrenninsmotor.

Elmotoren er langt mer energieffektiv i seg selv og har fordelen av nullutslipp i slakke nedoverbakker, i tillegg til lagring av energi i nedoverbakker og under bremsing.

I et totalregnskap for hele livssyklusen, er det smartere å tenke bruk av ressurseffektive materialer under produkjson enn å ha fokus på vekt.

Studien viser at riktig valg av materialer kunne redusere utslippet på mellom 9 og 13 prosent på mellomklassebiler og mellom 19 og 24 prosent i premiumsegmentet.

Disse energi- og utslippsbesparelsene mener Schweizer at man heller kan bruke på større batterier for å øke rekkevidden på elektriske biler. Les studien på uviversitetets hjemmeside thi.de.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer