AVDUKET I BEIJING: Her har den nyeste konseptbilen fra Mercedes-Maybach verdenspremiere på Auto China 2018. Foto: Daimler AG
AVDUKET I BEIJING: Her har den nyeste konseptbilen fra Mercedes-Maybach verdenspremiere på Auto China 2018. Foto: Daimler AGVis mer

Viser Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury

Mer luksuriøst blir det visst ikke!

Men hva i all verden er det Daimler har tenkt på her ...?

Hva i alle dager er dette, tenkte vi da vi fikk øyet på bildet som akkompagnerte pressemeldingen fra Daimler AG. Den annonserte avdukingen av den nyeste superluksus-bilen til Mercedes-Maybach på bilutstillingen Auto China 2018, som nå går av stabelen i Beijing.

Nærmest selvsagt er det nye vidunderet en elbil med fire kompakte permanentmagnet-synkrone elektromotorer og helt variabel firehjulsdrift.

SENSUELL RENHET: Kun det nødvendigste er på plass med betjening via skjermer som kunne vært hentet rett inn fra dagens mercedes S-klasse. Foto: Daimler AG
SENSUELL RENHET: Kun det nødvendigste er på plass med betjening via skjermer som kunne vært hentet rett inn fra dagens mercedes S-klasse. Foto: Daimler AG Vis mer
ULTIMAT LUKSUS? Interiøret er holdt i hvitt, edelt skinn, rosegull og «magisk» kinesisk treverk. Men champagne er byttet ut med et mer edrulig tesett. Foto: Daimler AG
ULTIMAT LUKSUS? Interiøret er holdt i hvitt, edelt skinn, rosegull og «magisk» kinesisk treverk. Men champagne er byttet ut med et mer edrulig tesett. Foto: Daimler AG Vis mer

Ny type bil? Ikke helt

Gorden Wagener er øverste designsjef for Daimler-konsernet, som produserer Mercedes-Benz, Mercedes-AMG og Mercedes-Maybach-merkene. Han kaller dette en ny grunntype bil, en type bil man ikke har sett før.

Og når vi betrakter den merkelige skapningen, skjønner vi hva han mener. Det ser ut som utviklerne har startet nedenfra med ideen om at de skulle bygge en SUV, men at de så har ombestemt seg underveis på vei oppover, og endt opp med en sedan på et SUV-understell.

Helt nytt er imidlertid ikke konseptet - det minner oss nemlig en god del om et annet superluksus-kjøretøy som ble vist for en god del år siden, nemlig Spyker Paris-to-Peking, som vi beskuet med undring på bilmessen i Genève i 2006. Til og med amerikanske Eagle, og senere Volvo (se bare vår test av S60 CC AWD), har begått denne typen designmiks.

Gjort med vilje

Noe uhell er det heller ikke som er årsaken til formgivningen, selv om onde tunger vil hevde at bilen ser ut som et eneste stort uhell. Men, nei: Gorden Wagener forklarer at de har villet kombinere arvestoff fra SUV-familien med det fra sedanene, for øvrig de to mest populære karosseritypene i Kina, der bilen blir vist.

BASTARD: Den er unektelig annerledes, denne visjonen fra Daimler. Og turbinfelgene med 24 tommers diameter setter en ekstra piff på det hele. Det er nesten overraskende at både for- og bakdørene er hengslet i forkant på tradisjonelt vis. Foto: Daimler AG
BASTARD: Den er unektelig annerledes, denne visjonen fra Daimler. Og turbinfelgene med 24 tommers diameter setter en ekstra piff på det hele. Det er nesten overraskende at både for- og bakdørene er hengslet i forkant på tradisjonelt vis. Foto: Daimler AG Vis mer

Maybach sverger for tiden til designfilosofien «sensual purity», som mer folkelig kan beskrives som ren og forenklet linjeføring uten for mye krimskrams og finurlige designdetaljer. Den har de forsøkt å tolke i en mer høyreist form enn tidligere, og etter vår mening var de mer heldige med den gedigne kabrioleten de viste forrige gang.

Kjempe

Gedigen er denne bilen også, på sin måte - i den forstand at den er svær. De skjære dimensjonene maskeres delvis av proporsjonene - høyden på 176 centimeter får lengden på 526 centimeter til å virke kortere. Bilen er dessuten 211 centimeter bred, åpenbart ikke bygget for norske parkeringshus, altså.

ISPEDD RETRO-HINT: Den delte bakruten sender tankene flere tiår tilbake i tid. Bilens øvrige design signaliserer egentlig ikke noen bestemt epoke.
ISPEDD RETRO-HINT: Den delte bakruten sender tankene flere tiår tilbake i tid. Bilens øvrige design signaliserer egentlig ikke noen bestemt epoke. Vis mer

750 hester

Kombinert yter de fire elektromotorene 750 hestekrefter maksimalt og en batteripakke på 80 kWt skal gi en rekkevidde på 32 mil etter den realistiske EPA-normen. Det ser altså ut til at drivlinjen er hentet rett over fra Vision Mercedes-Maybach 6.

Dette er, som de andre Vision-modellene Mercedes har vist de siste årene, en konseptbil eller stilstudie. Men Mercedes-Maybach har biler i salg også; den mest eksklusive er Pullman-modellen, som er hele 6,5 meter lang. Det er en drøy meter mer enn den første Mercedes-Maybach-modellen av den nye generasjonen som vi testet i 2015.

Flere bilder:

18C0323_078
18C0323_071
18C0323_066
18C0323_060
18C0323_068
18C0323_056
18C0323_062

Det var i fjor:

I PRODUKSJON: Mercedes-Maybach S 600 Pullman er Mercedes' absolutte flaggskip som kan kjøpes for penger i dag. Foto: REUTERS/Arnd Wiegmann
I PRODUKSJON: Mercedes-Maybach S 600 Pullman er Mercedes' absolutte flaggskip som kan kjøpes for penger i dag. Foto: REUTERS/Arnd Wiegmann Vis mer

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------