Mer kjøreglede i barskere Elise

Motoren er fortsatt den samme 1,8-literen som før, og ytelsen den samme. Men bilen du får se i speilet er blitt mer aggressiv, og har fått bedre kjøreegenskaper.

Utvendig er det ikke mye igjen av det gamle designet. For nye Lotus Elise har ikke bare fått et mer aggressivt design, den har også blitt senket med omlag en centimeter og har fått større hjul.

Men det er ikke bare karosseriet som har blitt forandret på Elise.

Bedre kjøreegenskaper

For under skallet har gubbene hos Lotus gjort forandringer på hjulopphenget og forandret fjæringskarakteristikken. Resultatet er at dekkene i dimensjonen 175/55R16 foran og 225/45R17 bak skal sitte enda bedre i asfalten enn hva de har gjort tidligere. Men også komforten skal være bedre på den nye utgaven av Elise, samtidig som tilbakemeldinger så vel som styreresponsen har blitt bedret. Og for de som mener det fortsatt er hyggelig å kjøre sportsbil i striregn, kan glede seg over at den nye Elise har fått enda bedre grep når asfalten er badet i H2O.

Skulle det være behov for å stoppe, ordner mer effektive bremser den saken.

Ny elektronikk

Under panseret har det skjedd lite med Elise. Motoren er fortsatt den samme 1,8-literen med 120 hestekrefter, men alt er likevel ikke likt. For Lotus har forandret motorstyringen noe som gir raskere respons og som gjør Elise mer lettkjørt. Koblet sammen med en tettsteget girkasse, den samme som sitter i dagens 111s, skal dette ytterligere sørge for at Elise gir mer kjøreglede enn hva den forrige gjorde. Rask er den også: 0 til 100 kilometer i timen går unna på 5,7 sekunder, mens toppfarten på den 710 kilos tunge sportsbilen er respektable 200 kilometer i timen.

Mer aluminium

Hva så med interiøret? Joda, heller ikke det har forblitt urørt. Bruken av aluminium har - om mulig - blitt enda mer utstrakt og instrumentene har fått ny grafikk. I tillegg har setene blitt oppgraderte, og bak setene har Elise fått montert to høyttalere.

I tillegg kan Elise nå leveres med to ulike utstyrsnivåer, nemlig Race Tech og Sports Touring. Hvor Race Tech er den kompromissløse, mens Sports Touring er en komfortabel Elise.

Men dyrere

Et av de store fortrinnene til Lotus Elise har vært prisen. For med en grunnpris på 365.000 kroner, har den vært oppnåelig selv for de som må forholde seg til lønnstrinn. Det kan det imidlertid bli slutt på, for fremgang er ikke bare av det gode - og importøren i Norge skisserer at den nye Elise vil få en pris rett over 400.000 kroner når den kommer til våre kyster rett over nyåret. Derfor er det godt at vi har bilder som du kan nyte.