Mer fres i New Beetle

Med en turbomotor på 150 hestekrefter blir New Beetle mer gateracer enn designsmykke, mens den velkjente motoren på 1,6-liter og 100 hestekrefter skal sørge for at flere skal ta seg råd til bilen.

I Tyskland har ikke Beetle blitt den suksessen man håpet på. Grunnen er at majoriteten av de potensielle kjøperne mener bilen er for dyr. I et håp om å kunne senke prisene utstyrer derfor Volkswagen Beetle med den velkjente 1,6-literen med 100 hestekrefter som du blant annet finner i Golf, Bora og enkelte Audi-modeller.

Hva Beetle vil komme til å koste i Norge når den kommer på nyåret er foreløpig usikkert, men en 3-dørs Golf 2.0 Highline er knappe 5.000 kroner billigere enn enn en Beetle med samme utstyrsnivå. Med 1,6 liters motor og moderat utstyrsnivå – for eksempel Comfortline, kan du derfor håpe på priser på Beetle rundt 200.000 kroner.

Fart i sakene

I turbo-utgaven av Beetle er fart prioritert foran pris. For de 150 hestene, som turbomotoren med slagvolumet på 1,8 liter stiller til rådighet, gjør Beetle 1,8 T til den hittil raskeste serieproduserte bobla. Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen skal gå unna på 9,1 sekunder, mens toppfarten er oppgitt til 203 kilometer i timen. At Beetle 1,8T skal være den sportslige utgaven av bobla understrekes ikke bare av ytelsene, men også av hekkspoileren som felles ut etter hvor fort du kjører.

New Beetle 1,8 T kommer hit til landet i høst og får en prislapp på 280.000 kroner.