HELT NY: Den er designet i Europa, utviklet i Europa og skal produseres i Europa. Som sine forgjengere, posisjoneres tredje generasjon Ceed fra den koreanske produsenten Kia som mer europeisk enn mange biler fra europeiske produsenter er. Foto: Kia
HELT NY: Den er designet i Europa, utviklet i Europa og skal produseres i Europa. Som sine forgjengere, posisjoneres tredje generasjon Ceed fra den koreanske produsenten Kia som mer europeisk enn mange biler fra europeiske produsenter er. Foto: KiaVis mer

Ultra-europeisk Kia Ceed

Mer europeisk enn europeerne

Tredje generasjon VW-Golf-konkurrent fra Kia: Samme navn, men noe er endret. Og den blir delvis selvkjørende.

Våren 2007 skjedde det noe nokså epokegjørende: Koreanske Kia lanserte en bil som gikk i strupen på kongen av kompaktklassen, VW Golf, og etter vår mening var et fullgodt alternativ til denne.

Kia cee'd (med liten c og apostrof), var født. Og den ble allerede da lansert med det som er blitt et av Kias store salgsargumenter: sju års garanti.

I 2012 kom 2. generasjon med forgjengerens fordeler, men kraftig forbedret – og med skikkelig spenstig design i tillegg!

TREDJE GENERASJON: Nå heter den Ceed, kompakt-kombien fra Kia, som relanseres i sommer. Foto: Kia
TREDJE GENERASJON: Nå heter den Ceed, kompakt-kombien fra Kia, som relanseres i sommer. Foto: Kia Vis mer

Genève-premiere

På bilutstillingen i Genève vises i disse dager tredje generasjon av denne bilen, som er en av bilene som i størst grad har gjort at koreanske bilprodusenter i dag anses fullt på høyde med produsenter fra Europa eller Japan.

Men på ett punkt har Kia kastet inn håndkleet:

De dropper den ukonvensjonelle benevningen, som det viste seg umulig å få folk til å forholde seg til.

Vi har selv harselert over den ved en tidligere anledning. Dermed heter bilen nå Ceed, og ikke cee'd, men bokstavene er de samme.

VISES I GENEVE: Nye Kia Ceed står på Kias stand på den internasjonale bilmessen. Stasjonsvogn-utgaven gjør ikke skam på designen, som vi finner noe mer konservativ enn på forgjengeren. Foto: Rune M. Nesheim
VISES I GENEVE: Nye Kia Ceed står på Kias stand på den internasjonale bilmessen. Stasjonsvogn-utgaven gjør ikke skam på designen, som vi finner noe mer konservativ enn på forgjengeren. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Europa-bilen som løftet koreanerne

Akronymet har nemlig som funksjon å understreke hvor fundamentalt europeisk bilen er. Ceed står nemlig for Community of Europe, with European Design. Bilen er utviklet og designet i Frankfurt og skal produseres på samme fabrikk i Slovakia, der dagens Sportage bygges i dag.

Tredje generasjon som nå er på trappene, lanseres etter at forgjengerne er blitt solgt i 1,3 millioner eksemplarer – halvparten av hver av de to generasjonene.

De har også bidratt sterkt til at Kia har vært Europas hurtigst voksende bilmerke i hele ni år.

I dag har SUV-ene overtatt som viktigste markedssegment i Europa, og Kia Sportage, som vi testet vinteren 2016, dro lasset salgsmessig det året.

I 2017 var det imidlertid hybriden Niro som tok over som motor for Kia-salget her i landet. Men Ceed vil være merkets representant i den fortsatt viktige Golf-klassen, selv om den ikke kan håpe på noen lederrolle her i landet i fravær av elektrifisering.

Der er det Soul Electric som har hovedrollen – men den synes dårlig på salgsstatistikken over nye biler, da et flertall av kundene får sin bil parallellimportert fra andre land i Europa.

FAMILIEVERSJONEN: Som stasjonsvogn legger Kia Ceed det praktiske til det estetiske. Foto: Newspress
FAMILIEVERSJONEN: Som stasjonsvogn legger Kia Ceed det praktiske til det estetiske. Foto: Newspress Vis mer

Ceed er denne gangen basert på den helt nye K2-plattformen og har litt mer spenstige proporsjoner enn forgjengeren, men har samme akselavstand på 265 centimeter, som er ganske normalt i kompaktklassen. Den nye modellen måler 180 centimeter i bredden, hvilket er to mer enn forgjengeren.

Samtidig er den lavere – ned to centimeter til 145. Lengden er den samme som før, men forholdet mellom overhengene er endret: To centimeter mindre foran og to centimeter mer bak – som om man hadde løftet opp karosseriet og plassert den litt lenger bak over akslingene.

MER KONSERVATIV: Tredje generasjon Ceed har mer klassisk kombidesign enn forgjengeren cee'd II hadde. Foto: Kia
MER KONSERVATIV: Tredje generasjon Ceed har mer klassisk kombidesign enn forgjengeren cee'd II hadde. Foto: Kia Vis mer

Klassiske, men mindre motorer

Nye Ceed blir tilgjengelig med en 1,0-liters bensinmotor på 115 hestekrefter, en 1,4-litersmotor, også den bensin, erstatter den utgåtte 1,6-literen, men tilbyr mer effekt: 140 hester. Og til tross for dalende popularitet for diesel, tilbys en helt ny dieselmotor på 1,6 liter med 280 newtonmeter moment og effektuttak på enten 115 eller 136 hester.

Interiøret er selvsagt helt nytt og kraftig oppdatert med et utvalg berøringsskjermer og multimedieløsninger avhengig av utstyrsnivå.

For første gang tilbys også en viss grad av autonomi – bilen kan leveres med automatisk filholder som både holder avstand til biler foran og til filmarkeringene, i tillegg til automatisk å oppdage filskiftemuligheter for optimal plassering i kjørebanen.

Serieproduksjonen av nye Kia Ceed starter i mai og bilen kommer i salg til sommeren.

Vi kommer til å prøvekjøre den så snart produksjonen har startet, i månedsskiftet mai/juni og kommer med mer detaljert informasjon da.