Mer diesel og firehjulstrekk

I 2000 var det kun ni prosent av nybilkjøperne som valgte dieselmotor. I år har dieselandelen rundet 20 prosent. Samtidig blir høye firehjulstrekkere og flerbruksbiler stadig mer populære.

BREDT UTVALG: Volkswagen-konsernet har satset stort på diesel de siste årene og leverer dieselmotorer med slagvolum fra 1,2 til 5,0 liter.
BREDT UTVALG: Volkswagen-konsernet har satset stort på diesel de siste årene og leverer dieselmotorer med slagvolum fra 1,2 til 5,0 liter.Vis mer

Dieselmotoren har gjennomgått en revolusjon de siste tre-fire årene og dagens dieselmotorer er både sterkere og mer drivstoffgjerrige enn sine støyende forgjengere. Dette har resultert i at mer enn 50 prosent av kundene velger dieselmotor i enkelte europeiske land.

Men det er ikke bare i Østerrike, Belgia, Frankrike og Spania at folk har oppdaget dieselmotoren. Hittil i år har 22,3 prosent av de norske nybilkundene valgt diesel. Det er en fremgang på nesten 3 prosentpoeng sammenlignet med 2002 og hele 9 prosentpoeng sammenlignet med 2001.

Samtidig velger nordmenn større motorer. Motorer med slagvolum fra 1,0 til 1,8 liter går tilbake, mens motorer med 1,9 liter slagvolum og mer går frem.

Høye firehjulstrekkere og flerbruksbiler

HØY FIREHJULSTREKKER: Nissan X-Trail er blant bilene som har sørget for at de høye firehjulstrekkerne nå har 9,0 prosent markedsandel.
HØY FIREHJULSTREKKER: Nissan X-Trail er blant bilene som har sørget for at de høye firehjulstrekkerne nå har 9,0 prosent markedsandel. Vis mer


Stasjonsvognen er fortsatt den uten sammenligning mest populære biltypen her i landet, med drøye 36 prosent andel av nybilsalget.

Men det som er spennende, er at både stasjonsvognen, kombikupeen og sedanen trues av to relativt nye bilklasser - de høye firehjulstrekkerne og flerbruksbilene. For mens disse biltypene i 2000 hadde en markedsandel på henholdsvis 3,1 og 4,8 prosent, utgjør de i dag 9,0 og 9,8 prosent av nybilsalget. Stadig flere bilprodusenter satser på disse biltypene og vi ser derfor ikke bort i fra at utviklingen vil fortsette i tiden fremover.

Upopulært med tre dører

Biler med tre dører derimot, blir stadig mindre populære. Hittil i år er det kun solgt 1.200 tredørs kombikupeer, noe som utgjør 2,3 prosent av nybilsalget. I fjor utgjorde denne biltypen 4,0 prosent av salget. Hvis vi går helt tilbake til 2000, valgte 6,2 prosent av nybilkundene tredørs kombikupeer.

TRE DØRER: Stadig flere har oppdaget at tre dører er relativt upraktisk. Her en Ford Focus RS.
TRE DØRER: Stadig flere har oppdaget at tre dører er relativt upraktisk. Her en Ford Focus RS. Vis mer


De ekte kupeene har aldri vært spesielt tallrike her i landet, og ser ut til å bli enda mer sjeldne i årene som kommer. Hittil i år er det kun solgt 217 kupeer, noe som utgjør 0,4 prosent av nybilsalget.

Færre bruktimporterer

I 1999 hentet bruktimportørene drøye 22.000 biler til landet. Siden den gang har stadig flere hentet sin egen bil i utlandet og i fjor kom tallet opp i 33.000.

Nå ser det imidlertid ut som om den store bruktimport-bølgen er på hell. I år har nemlig bruktimporten gått tilbake med 4,5 prosent sammenlignet med fjoråret. Lavere norske bruktbilpriser og en svakere krone er sannsynligvis blant hovedårsakene til at færre legger ut på tur til Tyskland, Belgia og andre typiske bruktimportland.



Relaterte artikler:

  • xxx
  • xxx
  • xxx