Mer diesel i 5-serie

På nyåret utvider BMW tilbudet av dieselmotorer betraktelig i BMW 5-serie. Da blir nemlig både BMW 520D og 525D tilgjengelig her til lands.

Dieseloffensiven fra BMW er for alvor i gang, noe som understrekes av BMW Z9 - en rendyrket sportsbil med dieselmotor som ble vist under bilutstillingen i Frankfurt tidligere i år.

I Frankfurt viste BMW også frem 330D, og la ikke skjul på at diesel skulle bli et fullgodt alternativ til bensin i BMW.

BMW 520D

Derfor er det heller ikke noen stor overraskelse når BMW nå viser frem to nye dieselmotorer i 5-serien. Skjønt nye og nye. For motoren i 520D kjenner vi fra 320D - og spesifikasjonenen er de samme. Med common-rail, VNT-turbolader (Variable Nozzle Turbine - variabel turbingeometri) og et slagvolum på to liter, utvikler den firesylindrede motoren 136 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 280 Nm ved 1.750 omdreininger i minuttet.

Sprinten fra 0 til 100 kilometer i timen skal i følge BMW gå unna på 10,6 sekunder, og forbruket er oppgitt til 0,6 liter per mil ved langkjøring.

BMW 525D

Mer diesel i 5-serie

Motoren i 525D er heller ikke ny, men en videreutvikling av motoren som man blant annet finner i 530D. Forskjellen på de to motorene er i første rekke slagvolumet og ytelsene. Rekkesekseren, med sine 2,5-liters slagvolum, yter 163 hestekrefter i 525D, mens dreiemomentet er oppgitt til 350 Nm.

Ytelsene kan man ikke si noe på; sprinten fra 0 til 100 kilometer i timen går unna på 8,9 sekunder, og akselerasjonen i fjerde gir fra 80 til 120 kilometer er oppgitt til å ta 7,8 sekunder av ditt liv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW 525D erstatter 525Tds.

Relaterte artikler

  • Test av BMW 530D

  • Test av BMW 320D

  • Omtale av BMW Z9 fra IAA i Frankfurt