Mer diesel for Volvo

Volvo utvider sitt dieseltilbud. S/V40 har tidligere kun hatt ett dieselalternativ, nå utvides tilbudet med en 1,9-liter med direkte innsprøytning.

Per i dag har Volvo to dieselmotorer i sin motorrekke; en 2,5-liters TDI til S/V 70, og en 1,9-liters TD, hvor 1,9-literen per i dag er eneste dieselalternativ i S40 og V40. Den nye er også en 1,9-liter, men med direkte innsprøytning. Navnet forkortes til 1,9 D. Den gamle motoren vil ikke bli gitt på båten selv om det kommer en ny inn i bildet, S/V40 vil fremdeles bli tilgjengelig med den gamle 1,9-literen. Det nøyaktige tidspunktet for 1,9 D sin inntreden på det norske markedet er ikke fastsatt ennå, men den ventes før sommeren.

Kraftigere, og billigere i drift

1,9 D skal være både kraftigere, og bruke mindre drivstoff enn 1,9 TD. De to motorene er like på slagvolum, men 1,9 D slår TD når det blir snakk om krefter - selv om det kanskje ikke er med så mye. Der den gamle dieselmotoren kunne friste med 90 hestekrefter, kan den nye gi 95. Toppfarten på de to er lik; 180 kilometer i timen, og begge gjør 0-100 meter på omtrent 12,5 sekund. Den nye med direkteinnsprøytning skal imidlertid ha en stor fordel med tanke på drivstofforbruk, som skal være lavere enn hos 1,9-liters TD.

S40/V40 1,9 D vil få et høyere standardutstyrs-nivå enn det som finnes i S40/V40 med dieselmotor i dag.