Trygg trafikk reagerer kraftig

- Meningsløst å stoppe nye fotobokser

- Det er helt meningsløst å stoppe de nye anleggene for gjennomsnitts-fartsmåling. Vi snakker om et effektivt tiltak som reduserer antall drepte og hardt skadde med 50 prosent.

UFORSTÅELIG: Trygg Trafikk reagerer kraftig på at samferdselsministeren har bestemt at nye anlegg for gjennomsnitts-fartsmåling ikke skal tas i bruk. Foto: Rune Korsvoll
UFORSTÅELIG: Trygg Trafikk reagerer kraftig på at samferdselsministeren har bestemt at nye anlegg for gjennomsnitts-fartsmåling ikke skal tas i bruk. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk er oppgitt over Dinsides avsløringer tirsdag, om at Samferdselsdepartementet har instruert Statens vegvesen om å ikke åpne fire nybygde anlegg for gjennomsnitts-fartsmåling - såkalt streknings-ATK.

Det gjelder anleggene på disse strekningene:

  • Riksvei 3 ved Kvikneskogen i Hedmark
  • Europavei 39 i Bømlafjord-tunellen i Hordaland
  • To tuneller på strekningen mellom Ålesund og Valderøya i Møre og Romsdal.

Trenerer sikkerheten

Departementet har også bedt Vegvesenet om ikke å planlegge nye anlegg, men å gjøre en gjennomgang av kriteriene for bruk av streknings-ATK. Dette får Trygg Trafikk til å reagere.

TORDNER: Anleggene for gjennomsnitts-fartsmåling er ett av de viktigste tiltakene vi har for å redde liv på utsatte veistrekninger, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk. Foto: Trygg Trafikk
TORDNER: Anleggene for gjennomsnitts-fartsmåling er ett av de viktigste tiltakene vi har for å redde liv på utsatte veistrekninger, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk. Foto: Trygg Trafikk Vis mer

- For oss som jobber med trafikksikkerhet og som ser konsekvensene av for høy fart til daglig, er det vanskelig å forstå at regjeringen prioriterer å bruke ressurser på å begrense et tiltak som har vist seg å være et av de mest effektive vi har mot fartsulykker på særlig utsatte strekninger, sier direktør Jan Johansen til Dinside.

Han mener at Samferdselsdepartementet på denne måten trenerer et viktig trafikksikkerhetstiltak.

- Dagens kriterier for å sette opp streknings-ATK er etablert og tilrettelagt akkurat med det formålet statssekretæren peker på. Den varslede gjennomgangen bidrar derfor utelukkende til unødvendig arbeid og for å trenere et effektivt trafikksikkerhets-tiltak, tordner Johansen.

- Fire anlegg står ferdige og klare til bruk, likevel mener statsråd Jon Georg Dale at disse ikke skal tas i bruk. Det er helt uforståelig, fortsetter han.

- Hvem vil han beskytte?

Trygg Trafikk-direktøren sier det på prinsipielt grunnlag er svært urovekkende at politisk ledelse trenerer og utelukker et trafikksikkerhetstiltak, som har dokumentert effekt og som hele det nasjonale faglige miljøet anser som effektivt og virkningsfullt. Nå stiller han spørsmål om hvem det er regjeringen ønsker å beskytte.

- Bilførere som velger å kjøre for fort bryter vegtrafikkloven og setter ikke bare seg selv, men også medtrafikanter i fare. Det er ikke akseptabelt, og regjeringen bør ikke legge til rette for å beskytte slik atferd, sier Johansen.

26 ANLEGG: I dag er det 26 streknings-ATK-anlegg på norske veier. Fire nye som er bygget vil ikke bli satt i drift, har Samferdsels-departementet bestemt. Foto: Statens vegvesen.
26 ANLEGG: I dag er det 26 streknings-ATK-anlegg på norske veier. Fire nye som er bygget vil ikke bli satt i drift, har Samferdsels-departementet bestemt. Foto: Statens vegvesen. Vis mer

Også NAF kritiske

Også Norges Automobil-Forbund (NAF) er kritiske til vedtaket fra Samferdselsdepartementet.

- NAF mener at alle skal ha retten til å kjøre bil uten å bli sporet. Men så lenge personvernet er ivaretatt, trumfer trafikksikkerheten dette. Datatilsynet går god for at personvernet er godt tatt vare på ved bruk av streknings-ATK, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

- Vi vet at gjennomsnittsmåling redder liv. Derfor er det ikke bra for trafikksikkerheten at regjeringen stanser disse prosjektene. Streknings-ATK bør kunne brukes på særlig utsatte strekninger for å sørge for at vi alle skal kunne ferdes sikkert på vei til hytta eller andre steder, fortsetter Sødal.

- Beskytter ingen

Vi har flere ganger forsøkt å få en kommentar fra samferdselsminister Jon Georg Dale onsdag og torsdag denne uken, uten å lykkes. Hans statssekretær, Tommy Skjervold, sier imidlertid følgende:

- Regjeringen har absolutt intet mål om å beskytte de som bryter loven, slik Trygg Trafikk her påstår. Tvert imot, den påstanden faller på sin egen urimelighet. Lovbrudd er lovbrudd, selv om det ikke er en gjennomsnittmåling som avdekker det på de nevnte strekningene nå, sier Skjervold til Dinside.

- Gjennomgangen er ikke bortkastet, den medfører at vi får et oppdatert beslutningsgrunnlag som kan sikre at vi gjennomfører trafikksikkerhetsarbeid på best mulig måte, samtidig som vi ønsker at folk skal ha respekt for satte fartsgrenser og at disse oppleves rimelige.